Alle bisschoppen op bedevaart naar Den Briel 17 april 2002

Alle Nederlandse bisschoppen zullen op zaterdag 6 juli 2002 deelnemen aan de Nationale Bedevaart naar het heiligdom van de H.H. Martelaren van Gorcum in Brielle (Den Briel). Om 11.00 is de Eucharistieviering, waarbij alle bisschoppen voorgaan. Hoofdcelebrant is Adrianus Kardinaal Simonis. De homilie wordt verzorgd door mgr dr. J.A. de Kok o.f.m. De bedevaart wordt afgesloten met een gebedsdienst met processie en pelgrimszegen.

De geschiedenis
Op het martelveld in Brielle werden in 1572 negentien geestelijken opgehangen door de Watergeuzen onder leiding van de graaf van Lumey. De geuzen hadden bij de verovering van Gorcum op 27 juni alle geestelijken, priesters en broeders die in de stad aanwezig waren, gevangen genomen en hen gedwongen het nieuwe geloof aan te nemen. Zij werden opgesloten in een burcht waarbij zij voortdurend werden vernederd en gefolterd. Nadat zij in een schuit naar Brielle waren vervoerd werden zij in de turfschuur van het verlaten Elisabethklooster opgehangen en stierven zij op 9 juli de marteldood. In 1671 werden zij zalig en in 1867 door Paus Pius IX heilig verklaard.

De Martelaren van Gorkum. Op 25 juni 1572 viel Gorkum in handen van de geuzen. Hun aanvoerder Lumey liet 19 rooms-katholieke priesters overbrengen naar Den Briel, waar zij in de nacht van 8 op 9 juli werden opgehangen. In 1675 werden de martelaren zalig verklaard en in 1867 heilig.

Het bedevaartsoord in Brielle
Het bedevaartsoord van de heilige Martelaren van Gorcum, gelegen aan de Rik/Hoek Kloosterweg in Brielle, omvat het kerkgebouw en het zogenaamde martelveld, direct achter de kerk. Op het martelveld geeft een hardstenen rand de contouren van de fundering van de oude turfschuur uit 1572 aan, met middenin een koepelvormig monument met altaar. Tevens is er de visvijver te vinden die vanwege de vele vasten- en onthoudingsdagen in die tijd voor de kloosterlingen noodzakelijk was.

In het kerkgebouw staat voor het altaar de door de gebroeders Brom uit Utrecht vervaardigde schrijn met de stoffelijke resten van de Martelaren. Tegen de achterwand is een eveneens uit het atelier van Brom afkomstig kruisbeeld geplaatst met rondom negentien gestileerde bloemen als symbool van de negentien Martelaren. In de gangen van de kerk naar het martelveld zijn in twee grote vitrines voorwerpen te zien over de geschiedenis van de Martelaren en de historie van het bedevaartsoord.

In juli en augustus is het bedevaartsoord dagelijks geopend van 13.00 tot 17.00 uur met een Eucharistieviering om 16.00 uur. Voor bezoek met groepen bedevaartgangers en voor bezoek buiten de vastgestelde tijden kunt u voor informatie terecht bij mevrouw H.W. Kester, telefoon: 0181 - 413 720.

Vervoer
Degene die met eigen vervoer komt kan het beste als volgt rijden: Rotterdam richting Europoort, de borden Brielle volgen, bij Brielle richting Tinte (er is beperkte parkeergelegenheid). Wie met het openbaar vervoer komt: de trein naar Rotterdam CS, de metro naar Spijkenisse en de bus naar Brielle (Brielle-vesting). Op 6 juli gaat er een speciale bus van Rotterdam Centraal Station naar Brielle (uitsluitend na reservering bij het bisdombureau, telefoon: 010 - 436 28 88, kosten € 6,--).

Haarlem 17 april 2002
Persdienst bisdom / wp

Voor het laatst gewijzigd: