Kardinaal Daoed bezoekt Amsterdam 5 juni 2002

De prefect van de Congregatie voor de Oosterse Kerken, kardinaal Ignatius Daoed (ook wel Daud of Daoud) brengt komend weekeinde een bezoek aan Nederland. De kardinaal zal tijdens de Nederlandse gebedsdag van Maria Vrouwe van Alle Volkeren in Amsterdam de predikatie in de eucharistieviering verzorgen.

Sinds twee jaar is de voormalige patriarch van Damascus tot hoofd van het curiedepartement dat verantwoordelijk is voor de katholieken van oosterse riten. Hij werd kort daarop door paus Johannes Paulus II kardinaal gecreëerd. Er zijn ongeveer achttien miljoen katholieken van oosterse riten. Daaronder vallen onder meer de Oekraiens-katholieken, Roemeens-katholieken, de Melkieten, de Maronieten, de katholieke Armeniërs, Kopten, Ethiopiërs en Chaldeeën.

Foto: Bisdom Haarlem

Kardinaal Daoed werd 71 jaar geleden geboren in Syrië. Hij studeerde in Rome Kerkelijk Recht aan de Pauselijke Universiteit van Lateranen, en werd in 1977 benoemd tot bisschop van Caïro van de Syriërs. In 1994 volgde zijn benoeming tot aarts-eparch van Homs-Hama van de Syriërs. Vier jaar later benoemde de Heilige syrisch-katholieke Synode van Antiochië hem tot patriarch.

Naast de taak om de contacten met de oosterse katholieke Kerken te onderhouden, heeft zijn Congregatie het exclusieve kerkelijke gezag over de volgende regio’s: Egypte, Eritrea en noordelijk Ethiopië, zuidelijk Albanië, Bulgarije, Cyprus, Griekenland, Iran, Irak, Libanon, Israël en de Palestijnse gebieden, Syrië, Jordanië, Turkije en Afghanistan.

Haarlem 5 juni 2002
Persdienst bisdom / wp

Voor het laatst gewijzigd: