Bisschoppen in maart 2004 op 'visitatio ad limina'
13 december 2002

De Nederlandse bisschoppen verwachten in maart 2004 hun volgende Ad Limina-bezoek af te leggen. De exacte data van de 'visitatio ad limina' staan nog niet vast.

Een Ad-Limina-bezoek is, zoals vastgelegd in het kerkelijk wetboek, een vijfjaarlijkse pelgrimage van bisschoppen naar de graven van de apostelen Petrus en Paulus. Het programma bestaat daarnaast traditioneel uit liturgische vieringen, ontmoetingen met de paus en overleg met Vaticaanse instanties. Tussen de Romeinse congregaties en de bisschoppen wordt over en weer informatie uitgewisseld over ontwikkelingen in de lokale Kerk en de wereldkerk. Bij gelegenheid van een dergelijk bezoek wordt een verslag gemaakt over de ontwikkelingen in de kerkprovincie.

Het laatste Ad-Limina-bezoek van de Nederlandse bisschoppen vond plaats in 1998. Vanwege de achterstand van de betrokken Romeinse congregaties bij het verwerken van de Ad-Limina-bezoeken, bleek het niet mogelijk de Nederlandse bisschoppen in 2003 te ontvangen. Daarom is het bezoek naar het voorjaar van 2004 verplaatst.

Persdienst bisdom / Wim Peeters

Voor het laatst gewijzigd: