Relieken zalige familie Ulma bij Onze Lieve Vrouw ter Nood

Zondag 14 juli - Tevens Familiezondag

maandag, 1 juli 2024

De zalige familie Ulma is een Pools gezin met zeven kinderen, waarvan één nog ongeboren kind. In de Tweede Wereldoorlog zijn alle gezinsleden door de Duitse bezetter vermoord, omdat ze Joden lieten onderduiken op haar boerderij.

Het gehele gezin is op 10 september 2023 zalig verklaard. Het is voor de eerste keer dat een volledig gezin werd zalig verklaard binnen de katholieke kerk.

Op zondag 14 juli komen de relieken van het gezin naar Onze Lieve Vrouw ter Nood.

Algemeen programma

8.30 uur Rozenkransgebed, Genadekapel
9.00 uur Heilige Mis, Genadekapel
10.30 uur Heilige Mis, Bedevaartkapel
13.30 uur Rozenkransgebed en litanie van de zalige Familie Ulma, Bedevaartkapel
15.00 uur Aanbidding en biechtgelegenheid, Bedevaartkapel
16.00 uur Heilige Mis met homilie over de zalige familie Ulma, Bedevaartkapel, aansluitend processie

Programma familiedag

13.30 uur Rozenkransgebed en litanie van de zalige Familie Ulma, Bedevaartkapel
14.00 uur Koffie/ thee
14.30 uur Inleiding
15.00 uur Spel
18.00 uur Avondmaaltijd

Zalige familie Ulma

De zalige familie Ulma bestond uit Jozef en Wiktoria Ulma, zes jonge kinderen en nog een ongeboren baby. Ze woonden in het dorp Markowa in het zuidoosten van Polen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Bekend om hun onbaatzuchtigheid en moed, besloten Jozef en Wiktoria om hun Joodse buren onderdak te bieden, ondanks het immense gevaar dat hieraan verbonden was.

Op 24 maart 1944 werden de Ulma's verraden en hun huis werd door de Duitse bezettingsmacht omsingeld. De familie en de acht Joodse onderduikers die ze verborgen hielden, werden ter plekke geëxecuteerd. De brute moord op de Ulma's en hun gasten was een gruwelijk voorbeeld van de wreedheden die plaatsvonden tijdens de Holocaust.

In 1995 werden Jozef en Wiktoria postuum geëerd met de titel ‘Rechtvaardigen onder de Volkeren’ door Yad Vashem voor hun moedige daad van menselijkheid. In 2023 werd de hele familie Ulma zalig verklaard door de Katholieke Kerk, een zeldzame eer die hun buitengewone opoffering en de kracht van hun geloof erkent.