Hoe wordt het jubeljaar geopend?

dinsdag, 11 juni 2024

Op 9 mei (Hemelvaart) verscheen de bul van paus Franciscus voor het Jubeljaar 2025. In de tekst geeft paus Franciscus aan hoe het Jubeljaar geopend zal worden in kerken in Rome en wereldwijd.

Heilige Deur Sint-Pieter

Een Jubeljaar begint met het openen van de Heilige Deur in de Sint-Pietersbasiliek in Rome. De Heilige Deur van de Sint-Pietersbasiliek in het Vaticaan wordt op dinsdag 24 december 2024 geopend. Dat is de officiële opening van het Jubeljaar.

Andere Heilige Deuren

De zondag daarna, 29 december 2024, zal de paus de Heilige Deur openen van de basiliek Sint-Jan van Lateranen. Dit is de kathedraal van Rome, waar de zetel van de paus als bisschop van Rome staat. Daarna zal de paus op woensdag 1 januari 2025 de Heilige Deur van de basiliek van Santa Maria Maggiore openen. En tot slot op zondag 5 januari 2025 de Heilige Deur van de basiliek Sint-Paulus buiten de Muren.

Diocesaan

De paus vraagt dat in bisdommen wereldwijd het Jubeljaar wordt geopend op zondag 29 december 2024. De diocesane bisschoppen worden gevraagd de Eucharistie te vieren in hun kathedraal als plechtige opening van het Jubeljaar. Ook in Bisdom Haarlem-Amsterdam zal op zondagmiddag 29 december de opening van het Jubeljaar plaatsvinden in de Kathedrale Basiliek van Sint Bavo te Haarlem. Tijd en programma zullen de komende tijd worden ingevuld.

Afsluiting

Het Jubeljaar zal in de bisdommen worden afgesloten op zondag 28 december 2025. Op die dag sluiten ook de Heilige Deuren in de Sint-Jan van Lateranen, Santa Maria Maggiore en Sint-Paulus buiten de Muren. Daarna volgt op 6 januari 2026 (Driekoningen) de Heilige Deur in de Sint-Pieter als officieel einde van het Jubeljaar.

Video van 2015

De vorige keer dat de paus de Heilige Deur van de Sint-Pieter opende was op 8 december 2015. De Kerk vierde toen het Heilig Jaar van Barmhartigheid. Bekijk de video:

{youtube:MMpEImF4jNs}

Reeks over het jubeljaar

Dit artikel is onderdeel van een reeks van vijf artikelen overgenomen van Katholiekleven.nl: