Urlaubsseelsorge Texel

Van donderdag 27 juni t/m zondag 25 augustus

dinsdag, 25 juni 2024

Donderdag start opnieuw het duitstalige vakantiepastoraat ‘Urlaubsseelsorge’ van het Bisdom Essen op het vakantie-eiland Texel. Bijna twee maanden zullen zielzorger en vrijwilligers kerkdiensten, excursies, spelletjes en knutselactiviteiten aanbieden. Ook het wekelijkse zingen in de duinen staat weer op het programma.

Op donderdag 27 juni opent het duitstalige vakantiepastoraat ‘Urlaubsseelsorge’ van het bisdom Essen weer zijn caravan op het vakantie-eiland Texel. Tot en met 25 augustus organiseren de teams van zielzorgers en vrijwilligers speel- en vrijetijdsactiviteiten, nodigen mensen uit voor Duitstalige Kerkdiensten op het eiland, excursies, spelletjes en sport of gebedstijden bij de vuurtoren, in het natuurreservaat of op het strand. Verder zijn er in de vakantiebibliotheek in de caravan op camping Kogerstrand in De Koog veel leesmateriaal en spelletjes voor kinderen, jongeren en volwassenen te vinden.

Elke week een nieuw programma

In deze twee maanden op Texel presenteren de vakantiepastorale teams elke week een nieuw programma. Het programma bestaat uit vaste onderdelen zoals de kerkdiensten of het openlucht zingen in de duinen (dinsdag 19.00 uur naast Hotel Opduin in De Koog). Maar er zijn ook wisselende activiteiten zoals Vikingschaaktoernooien op het strand, knutselen met strandvondsten, wandelingen, geloofsgesprekken of sportieve activiteiten.

Alle weekprogramma's en verdere informatie zijn te vinden op de website, bij de caravan op camping Kogerstrand, in de kerken in De Koog en De Cocksdorp en op Facebook en sinds kort ook Instagram. Alle programma's zijn volledig in het Duits, over het algemeen gratis en toegankelijk voor alle geïnteresseerden - ongeacht afkomst, confessie of leeftijd.

Programma van donderdag 27 juni t/m zondag 25 augustus

De Koog

(voormalige) St. Bonifatiuskerk, Nikadel 13 (tegenover de Lidl)
11.00 uur Zondag
19.30 uur Woensdag
19.30 uur Vrijdag

De Cocksdorp

Francisca Romana Kerk, Molenlaan 2
19.30 uur Zaterdag

Unterwegs

Wisselende plaatsen
18.00 uur Zondag

Meer dan 55 jaar actief op Texel

Al meer dan 55 jaar zet het vakantiepastoraat ‘Urlaubsseelsorge’ - voorheen als ‘Touristenseelsorge’ bekend - zich in voor Duitstalige vakantiegangers in de zomer op Texel. Het centrum is de witte caravan met de nieuwe magentakleurige stickers. Hij staat op de camping Kogerstrand plek X32 - en is bereikbaar via de strandopgang bij Hotel Opduin of via de camping: als je langs de speeltuin en het sportveldje links van de centrale receptie loopt, zie je de caravan op een heuvel staan links van het volgende washuisje. De meeste kerkdiensten worden gevierd in de voormalige katholieke Sint Bonifatiuskerk (Nikadel 13, De Koog, tegenover de ‘Lidl’ supermarkt). Deze Kerk is eigenlijk al heel lang geen actief kerk meer. Ze is inmiddels een gemeenschappelijke evenementenhal - maar in de zomer maakt het vakantiepastoraal team er bijna twee maanden lang weer een gebedshuis van.