Bijeenkomst - Humanitaire corridors voor vluchtelingen

Vrijdag 16 juni - 19.30 uur - Bethelkapel Den Haag

donderdag, 1 juni 2023

Tijdens het avondprogramma van de Wake voor Vluchtelingen in de Bethelkapel in Den Haag op vrijdag 16 juni spreekt schrijfster Rosita Steenbeek over haar ervaringen met vluchtelingen die ze eerder leerde kennen in vluchtelingenkampen in Libanon.

De schrijfster zocht hen op in Italië waar zij inmiddels met de humanitaire corridors van Sant'Egidio zijn aangekomen. Ze schreef hierover het boek Droomland Italië. De avond begint om 19.30 uur in de Bethelkapel, Thomas Schwenckestraat 30 in Den Haag.

Humanitaire corridors

Met de humanitaire corridors kwamen al duizenden vluchtelingen naar Europa. Het is een model voor een veilige en legale overkomst van de meest kwetsbare mensen. Het voorkomt de gevaarlijke route over zee. Met hulp van kerkelijke en maatschappelijke organisaties worden mensen overgebracht, verwelkomd en geholpen bij hun integratie.

Tijdens het programma is er gelegenheid om dit model verder uit te diepen en met de schrijfster en mensen van de Gemeenschap van Sant'Egidio in gesprek te gaan over de betekenis ervan en de mogelijkheden om kwetsbare mensen een menswaardig bestaan te bieden.

De humanitaire corridors zijn een initiatief van de Gemeenschap van Sant'Egidio, die zich wereldwijd vanuit een geest van vriendschap inzet voor de armsten en voor de vrede. Meer dan zesduizend mensen kwamen met de humanitaire corridors naar Italië, Frankrijk en België.

Droomland Italië - van Aleppo naar Turijn

Rosita Steenbeek schreef over haar ervaringen het boek Droomland Italië - Van Aleppo naar Turijn. Er werd ook een vierdelige documentaireserie bij gemaakt getiteld “Viva l’Umanità!” die in mei door de EO op televisie wordt uitgezonden. De documentaire wordt tijdens de Wake voor Vluchtelingen vertoond.

Wake voor Vluchtelingen

De Wake voor Vluchtelingen wordt jaarlijks rond Wereldvluchtelingendag (20 juni) gehouden in Den Haag en is een initiatief van Stek, stichting voor stad en kerk en de Protestantse Kerk Den Haag.

datum: vrijdag 16 juni 2023
tijd: 19.30 uur