Verslag Besturenmiddag PCI’s

Zaterdag 13 mei

woensdag, 17 mei 2023

Het was na een somber voorjaar een zeer mooie dag. Dat zal voor sommigen een reden geweest zijn om hun zaterdagmiddag elders door te brengen dan in den Engelenzaal.

Dertig mensen verzamelden zich op zaterdagmiddag in Heiloo voor de jaarlijkse middag voor PCI-bestuursleden. Traditiegetrouw stonden er naast de financiën ook andere onderwerpen op de agenda. Deze keer waren er vertegenwoordigers van de Spaanssprekende parochies San Nicolas en Casa Migrante uit Amsterdam die vertelden over de nieuwe bezoekgroep die zij samen hebben opgericht.

De vrijwilligers gaan twee aan twee op bezoek bij zieke en oudere parochianen. Dat geeft vreugde, de mogelijkheid om moeilijke ervaringen met elkaar te delen en het is een teken van gemeenschap. Op Palmzondag gingen de kinderen van de Eerste H. Communie samen met hun ouders in groepjes mee op bezoek. Zo is de hele geloofsgemeenschap betrokken bij het werk van de Caritas en leren de kinderen en hun ouders ook nadenken over hoe wij in Nederland voor onze ouderen willen zorgen. De vrijwilligers komen een keer bij elkaar om hun ervaringen te delen en toerusting te ontvangen.

Deze activiteit laat zien hoe een relatief eenvoudige activiteit op veel vlakken opbouwend is voor de caritas en voor de gemeenschap als geheel. De aanwezigen deelden andere nieuwe initiatieven met elkaar, zoals de voedselkastjes in Almere, de warme kamer in de Zaanstreek en de verschillende initiatieven voor de Voedselbank.

Tenslotte was er een toelichting op het Armoede-onderzoek dat in januari werd aangeboden aan minister Schouten van armoede. Het geeft weer wat de kerken doen voor de armen, zowel de directe noodhulp als het opkomen tegen onrecht. In totaal blijkt er in 2021 41 miljoen euro uitgegeven aan armoedebestrijding, waarvan 40% aan individuele hulp en 60% aan collectieve hulp. De kerkelijke vrijwilligers die deelnamen aan het onderzoek pleiten er voor dat de kerk weer veel meer een agenderende rol op zich neemt door aandacht te vragen voor armoede in Nederland. De minister vraagt de kerken en moskeeën om haar ogen en oren te zijn en de overheid bij de les te houden.