Interview met Mgr. Hendriks over de Synode

Videoserie van Katholiekleven.nl

vrijdag, 12 augustus 2022

Katholiekleven heeft zeven Nederlandse bisschoppen geïnterviewd over de synodale Kerk. Deze interviews verschijnen in de maanden juli en augustus op de website en de social media kanalen van Katholiekleven. Bekijk de video met het interview met Mgr. Hendriks.

Samenvatting

Synodaal kerk-zijn gaat volgens Mgr. Hendriks van Haarlem-Amsterdam om het ontvangen van de Heilige Geest, zodat gelovigen in de kracht van de Geest kunnen meedoen en hun bijdrage leveren aan de opbouw van de Kerk.

In de gesprekken die in zijn bisdom gehouden zijn in het kader van de synode, blijkt dat het in Nederland de afgelopen zestig jaar veel aan geloofsvorming heeft ontbroken. “En dan kom je heel gauw terecht in discussies voor of tegen; vrouwen in het ambt of rond thema’s zoals die in de maatschappij spelen.

Terwijl het eigenlijk juist zou moeten gaan over: Hoe kijk je er tegenaan vanuit je geloof? Wat heeft de Heilige Geest je hierin te zeggen?” Waar het gaat om gemeenschap, deelname en missie kunnen onderdelen van zijn bisdom nog aangescherpt worden. “Hoe kunnen we contact krijgen met de mensen van onze tijd? Dat is een heel belangrijke vraag.”

De bisschop vergelijkt verschillende generaties in hun geloofsbeleving. Bekering noemt hij als de absolute voorwaarde voor de toekomst van de Kerk. “Je kunt alleen maar Kerk zijn als je begint met het verlangen om je te bekeren. Niet met een andere houding, maar het verlangen om je steeds meer te vormen naar het beeld van Jezus Christus. Daar begint alles mee.”

{youtube:GM4UsMYaM1o}