Noord-Hollandse katholieken willen open en welkome Kerk

Synode 2021 - 2023

donderdag, 28 juli 2022

Van oktober 2021 tot half mei 2022 werd - op verzoek van paus Franciscus - in ieder bisdom in de wereld gesproken over de toekomst van de Kerk. Het was de eerste fase van de Synode.

Volgend jaar vinden bijeenkomsten plaats per werelddeel en in oktober 2023 wordt de Synode afgesloten in Vaticaanstad in Rome. Tegen die tijd leest u er meer over in bisdomblad SamenKerk.

De afgelopen maanden zijn kris kras door het bisdommen mensen bijeengekomen om te spreken over de thema’s gemeenschap, participatie en zending (= communio, participatio en missio). Van alle gesprekken en bijeenkomsten in parochies en geloofsgemeenschappen, door religieuzen en jongeren, zijn verslagen gemaakt. Deze zijn samengevoegd in ons bisdomverslag, waarin alle geluiden zoveel mogelijk zijn weergegeven.

Graag delen we hieronder een aantal van de belangrijkste ervaringen en geuite hartenkreten.

Gemeenschap en participatie

Vieren