God wil een tempel bouwen

SamenKerk rubriek Zingt voor de Heer

donderdag, 4 augustus 2022

Een minder bekend lied ter ere van Onze Heilige Moeder Maria. De tekst is van Henk Jongerius OP en het wordt gezongen op de oorspronkelijke melodie uit een muziekbundel van 1631.

{mp3:God_wil_een_tempel_bouwen.mp3}

tekst: Henk Jongerius OP (1941)
melodie: Het viel eens hemels dauwe (Den Blije Requiem, Lucas van Mechelen, 1631)
zang: Angelique Broerse-van Hal en Jos Martens
orgel: Jos Martens

De Kerk viert op 15 augustus het hoogfeest van Maria tenhemelopneming, waarbij vaak het Magnificat gezongen wordt, Maria’s lofzang uit het evangelie van Lucas (1,46-55). Henk Jongerius heeft deze tekst als inspiratie gebruikt voor het lied ‘God wil een tempel bouwen’, naast enkele bekende Marialiederen. God wil de mensen nabij zijn. Uit Maria wordt geboren het Licht van deze wereld, dat de schepping zal verwarmen en alles in een ander perspectief zal zetten.

Alhoewel het lied met enige regelmaat gezongen wordt op dezelfde melodie als het bekende Marilied ´God groet u, zuiv´re bloeme´ schreef Jongerius de tekst op een melodie uit de bundel ‘Den Blije Requiem’ van Lucas van Mechelen uit 1631. Die melodie is echter een stuk ouder en is te vinden als een liefdeslied in het Antwerps Liedboek uit 1544.

Jos Martens

God wil een tempel bouwen

God wil een tempel bouwen om ons nabij te zijn,
en boven alle vrouwen zal zij gezegend zijn
die Hij zich heeft verkoren: Maria is haar naam,
een roos die zonder doornen in bloei zal komen staan.

Die bloem gaat zich ontvouwen, het zonlicht wekt haar zacht,
verwacht in stil vertrouwen, het wijken van de nacht:
zo heeft zij willen wachten, die hoop in zich gevoed;
zo schijnt na vele nachten ons levenslicht voorgoed.

Zijn warmte zal verlichten de armen in het land,
op aarde vrede stichten: komt, reikt elkaar de hand.
God zal zijn tempel bouwen: een wereldwijd tehuis;
mensen die Hem vertrouwen worden er kind aan huis.

{youtube:I8IM6jhlvt4}

Zingt voor de Heer

De rubriek Zingt voor de Heer is een nieuwe rubriek in bisdomblad SamenKerk waarbij in elke editie een liedje wordt besproken. Op deze kunt u het liedje beluisteren en bewonderen, maar natuurlijk ook uit volle borst meezingen! De rubriek wordt verzorgd door Jos Martens.