Boekje met bijdrage mgr. Hendriks

Wat doen we met deze crisis? Na covid-19

donderdag, 23 juli 2020

Waren de lege kerken in de coronatijd ‘de kille tombe van een dode God’, zoals de Tsjechische priester en internationaal vermaarde theoloog Tomas Halík beweerde (Trouw, 8 april 2020)? Dat zou ik zeker niet willen zeggen.

Veel kerken waren open en mensen kwamen binnenlopen om stil te bidden, een kaarsje op te steken, zomaar wat te zitten. Verschillende priesters vertelden me dat er meer werd gebiecht. (...) Veel vaker dan in ‘gewone tijden’ was het heilig sacrament uitgesteld. (...) Wellicht werd de kerk zo juist meer huis van gebed en ‘huis van God’.

Aldus mgr. Jan Hendriks in zijn bijdrage aan een uitgave over de coronacrisis: Wat doen we met deze crisis? Na covid-19.

De bijdragen van Anne-Marie Rakhorst (duurzaamheidsondernemer), Eric van Gorp (viroloog), +Jan Hendriks (bisschop van Haarlem-Amsterdam), Frits van der Meer (bestuurskundige), René Peters (politicus), René Grotenhuis (expert ontwikkelingssamenwerking) en Joost Jansen o.praem. (Abdij van Berne) zijn in dit vlugschrift van inspiratie en hoop samengebracht.

Presentatie en minisymposium

Begin juni was er bij de presentatie een minisymposium. Er vormden zich gesprekken tussen auteurs en bezoekers, wat tot een interessant debat leidde. Beide partijen reikten elkaar daarbij een symbolische hand. Na afloop werden deze gesprekken voortgezet in ons proeflokaal onder het genot van een abdijbiertje.

{youtube:PAJoNAJeG40}

Bestellen

Het boek is nu tijdelijk verkrijgbaar bij uitgeverij Berne Media zonder verzendkosten met de code: COVID. De actie duurt tot 1 augustus 2020.

titel: Wat doen we met deze crisis? Na covid-19
redactie: Philippe van Heusden
website: bernemedia.com/project/wat-doen-we-met-deze-crisis
inkijkpagina’s: Inkijkpagina’s Na COVID-19 (pdf)
prijs: € 9,99

Puzzel in SamenKerk

Of u wacht op de nieuwe SamenKerk, dat begin augustus zal verschijnen.
Dit boekje is beschikbaar voor de winnaars van onze zomerpuzzel.