Wereldjongerendagen officieel geopend

Paus arriveert vandaag

woensdag, 23 januari 2019

De Wereldjongerendagen zijn dinsdag 22 januari 2019 officieel geopend met een openingsmis in Panamastad. Deze heilige mis vond plaats op campo Santa Maria la Antigua, gelegen aan de Pacific Ocean. Kardinaal Jose Domingo Ulloa Mendieta van Panama stad is de hoofdcelebrant. Voorafgaand aan de mis zijn de vlaggen van de 193 deelnemende landen gehesen.

Woensdag 23 januari arriveert paus Franciscus in Panama om met de deelnemers uit de hele wereld deze WJD te vieren. De WJD duren zes dagen met als hoogtepunten op zaterdagavond de avondwake en zondagochtend de sluitingsmis, beide met de paus. Hier worden tussen de 500.000 en 750.000 jongeren verwacht om samen hun geloof te kunnen delen en vieren. Donderdag 24 januari wordt de paus officieel verwelkomd in een speciale welkomstceremonie in aanwezigheid van alle deelnemers aan de WJD.

De 130 Nederlanders zijn deze week ondergebracht bij gastgezinnen in een arme wijk van Panama stad; Las Mañanitas. De jongeren maken mee hoe veel Panamezen leven met weinig. Sanitaire voorzieningen zijn bijvoorbeeld niet altijd aanwezig bij de gastgezinnen. Toch zit de stemming er goed in door de hartelijkheid en gastvrijheid waarmee de jongeren werden ontvangen.

150.000 geregistreerde deelnemers

Het Vaticaan heeft bekendgemaakt dat er 150.000 pelgrims zijn geregistreerd voor deelname aan de officiële evenementen. Dat is een stuk minder dan voorgaande jaren. Aan de WJD in Krakau namen bijvoorbeeld 3 miljoen jongeren deel en in 2013 in Rio de Janeiro 3,7 miljoen jongeren. Maar de geschiedenis van de WJD laat ook kleinere aantallen zien, zoals in 2008 in Sydney (400.000 deelnemers) en 2002 Canada (800.000). Het huidige aantal heeft ook te maken met het feit dat de WJD dit keer niet in juli of augustus plaatsvinden maar in januari. Voor jongeren uit de regio is dat prettig maar onder meer voor Europese deelnemers is januari lastiger omdat dit niet samenvalt met een schoolvakantie. Vanaf het begin heeft de WJD-organisatie daarom rekening gehouden met een relatief klein aantal deelnemers.

‘Een dag zonder processie is een dag niet geleefd’

Mgr. Hendriks is maandag gearriveerd in Panama. Mgr. De Jong, hulpbisschop van bisdom Roermond vergezelt de 130 Nederlandse jongeren al een week langer in het gastbisdom Soná en is enthousiast over de grote gastvrijheid van de parochie Sint Isidorus in Soná, waar men in eerste instantie op meer Nederlanders gerekend had. Dat weerhoudt de parochianen er niet van alles uit de kast te halen om de Nederlandse deelnemers zich welkom te laten voelen.

Dat gebeurt ook door middel van processies. Meereizend priester uit aartsbisdom Anton ten Klooster: ‘De laatste avond in het gastbisdom Soná was er een lichtprocessie en een grote maaltijd op het kerkplein. De processie was bepaald niet de eerste... Een dag zonder processie is een dag niet geleefd!’

Vloggers

Met de jongeren die in Panama vloggen voor het videokanaal van de Nederlandse Bisschoppenconferentie Katholiekleven.nl en Jong Katholiek gaat het goed. Femke van Dijk vertelt: ‘Ik vind de WJD tot nu toe geweldig, één groot avontuur. De behulpzaamheid en gastvrijheid van de locals, het feestje bouwen, de enthousiaste geloofsbeleving en de prachtige natuur met het mooie weer natuurlijk. Het interviewen vind ik mooi om te doen, omdat je dan ook echt die persoon een klein beetje leert kennen. Echt, die diepgang erin doet het hem. Adios!’

(bron: rkkerk.nl)