Jongeren ontmoeten de wereldkerk

woensdag, 23 januari 2019

Ontmoeten parochie

We ontbijten niet in onze gastgezinnen, maar gezamenlijk met alle Nederlanders bij de parochie. Dat betekent dat we alleen bij onze gastgezinnen slapen en verder geen tijd met hen doorbrengen.

Desondanks hadden we een lekker ontbijt van de Pio Pio, een soort KFC. We moesten er lange tijd op wachten wat we goed gebruikt hebben voor een deelgroepmoment. We hebben onze ervaringen en de evangelielezing van de dag besproken.

De gastgezinnen zijn in materialistische zin armer dan het voorgaande gastgezin, maar dat betekent niet dat ze geestelijk niet rijk zijn. Zoals we nu gewend zijn kregen we weer een aantal traditionele dansen te zien. Ondanks de vermoeidheid die toeslaat hebben we ons best gedaan om er een feestje van te maken.

Nieuw metrostation

Speciaal voor ons is er een metrostation gebouwd. Als proefkonijnen vertrokken we na het gedans met de nieuwe metro die reeds vijf dagen open is. Alles verliep goed alleen de overstap was wat omslachtig. We moesten buitenlangs van het ene gebouw naar het andere gebouw.

Ontmoeten wereldkerk

Om vijf uur was de openingsmis met de bisschop van Panamastad. Voor het eerst waten we met de tienduizenden pelgrims vanuit de hele wereld bij elkaar. Bijzonder om zo massaal aanwezig te zijn. Tot onze verbazing kwamen we in ons vak onze vrienden uit Soná tegen (waar ons voorprogramma was).

Bisschop José Domingo preekte over hoe je in elke situatie heilig kan zijn ongeacht geslacht, leeftijd of inkomen. Daarbij noemde hij als voorbeelden de patroonheiligen van de Wereldjongerendagen zoals o.a. Don Bosco, José Sanchez del Rio en Oscar Romero. Met name werd Maria als grote voorbeeld van de bereidwilligheid genoemd. De Paus wil haar speciaal naar voren schuiven zoals ook terugkomt in het thema van de WJD: “Zie de dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar Uw woord”.

In de laatste woorden van de Mis benadrukt bisschop José nog eens dat we als jongeren aan een nieuwe wereld en nieuwe kerk kunnen bouwen en dat die nieuwe wereld mogelijk is.

Carolien Hoogenboom