Uitslag fotowedstrijd Actie Kerkbalans

vrijdag, 18 januari 2019

De eerste editie van de Nationale Fotowedstrijd Actie Kerkbalans in 2018 heeft veel prachtige foto’s opgeleverd. Voor de campagne van 2019 organiseerde Actie Kerkbalans dan ook opnieuw een Nationale Fotowedstrijd waar kerkleden aan mee konden doen.

In de inzendingen van de fotowedstrijd hoopte de Interkerkelijke Commissie Geldwerving (ICG) terug te zien wat de kerk voor mensen zo waardevol maakt. De fotowedstrijd past goed bij Actie Kerkbalans, want omdat mensen geven om hun kerk, geven ze vóór hun kerk.

Drie categorieën

1. Vieringen op zondag als uiting van het geloof
  2. Onderlinge betrokkenheid in de kerk: omzien naar elkaar
  3. Missionaire en/of diaconale aanwezigheid van de kerk in dorp of stad

Vierkoppige jury

Reactie van de jury

De jury is aangenaam getroffen door de kwaliteit van de foto’s dit jaar. Met name in de categorieën: Vieringen op zondag als uiting van het geloof en Onderlinge betrokkenheid in de kerk was het genieten én moeilijk kiezen.

Dankzij de invoering van de drie thematische categorieën is er een dynamisch geheel aan beelden ingezonden. De waarde van de kerk in al zijn facetten kwam duidelijk naar voren.

Een beeld moet voor zichzelf spreken, aldus de jury. Bij het zien van de inzendingen vroeg de jury zich daarom steeds af: vertelt deze foto ons zelfstandig een verhaal?

Uitslag: Vieringen op zondag als uiting van het geloof

Op de eerste plaats in deze categorie eindigt de foto van Gerrit te Vaarwerk uit de St. Josephparochie in Lochem. Een bekende naam! Vorig jaar was hij winnaar in de categorie ‘Volwassenen’. Dit jaar wint Gerrit te Vaarwerk met zijn foto van de doop met als bijschrift: “Geloven en vieren doe je samen. Waar kan dat beter dan in de kerk?”

“Een mooi begin, dat geeft de winnende foto weer. Het kind dat wordt gedoopt is omringd door zegende handen van tal van gemeenteleden, ook kinderen. De foto toont een moment van blijdschap, van verwelkoming in de Kerk iets dat gezamenlijk wordt gevierd,” aldus de jury.

Een eervolle vermelding geeft de jury aan de foto van Nard van Zeeland uit de H. Lambertuskerk in Drunen. De jury vindt het een herkenbaar beeld met de kerststal op de achtergrond. Het jongetje op de foto straalt echte verwondering uit, en houdt de aandacht van de kijker vast.

foto: Gerrit te Vaarwerk
foto: Nard van Zeeland
Eervolle vermelding

Categorie Onderlinge betrokkenheid in de kerk: omzien naar elkaar

De winnende foto in deze categorie is gemaakt door Joke Schulenklopper uit de PKN gemeente Hoorn-Zwaag-Blokker. Joke schrijft: “Deze foto maakte ik voor de cover van ons kerkblad. Het thema was: In goed gesprek. Op deze foto is te zien dat er gesproken en ook echt geluisterd wordt! Genomen na afloop van de kerkdienst, onder het genot van koffie en koek.”

De jury kiest voor deze foto vanwege de oprechte interesse die je in het beeld ziet en de herkenbaarheid. ‘Dit is een plaatje dat in alle deelnemende kerken gemaakt zou kunnen zijn tijdens het koffiedrinken na de viering. Het laat zien dat mensen in de kerk elkaar kennen en met elkaar doorspreken en dat is juist voor veel kerkgangers een belangrijke meerwaarde’.

foto: Joke Schulenklopper
Winnaar

Categorie: Missionaire en/of diaconale aanwezigheid van de kerk in dorp of stad

Esther Verwimp uit de R.-K. Parochie Paus Johannes XXIII in Houten wint met haar foto in deze categorie. Esther over de foto: “Ongeveer honderd kinderen en hun ouders liepen in een lampionnenoptocht van basisschool de Vlinder naar verzorgingshuis de Loericker Stee. Vlak bij Castellum werd het oude verhaal van Sint Maarten op zijn paard die een arme bedelaar een deel van zijn mantel gaf nagespeeld. Daarna ging de optocht naar het verzorgingshuis. Hier werden liedjes gezongen, werd een verhaal verteld en kregen bewoners een lichtje van de kinderen. Het mooie aan dit evenement was, dat het gezamenlijk werd georganiseerd door de protestantse gemeente in Houten en de R.-K. geloofsgemeenschap.”

De jury kiest voor deze foto omdat het sacrale en het seculiere in het beeld mooi samenkomt. Het geloof naar buiten. Sint-Maarten staat symbool voor delen met de armen. Het vieren van Sint-Maarten is een traditie die opbloeit in onze samenleving. Door het verhaal op deze manier te vertellen wordt het een getuigenis voor mensen die het nog niet kennen en niet naar de kerk gaan’.

In deze categorie wint Adrie Streefland, lid van de Urbanus-parochie in Duivendrecht een eervolle vermelding. Adrie: “De foto toont de processie met het beeld van de H. Maagd Maria zoals ze in processie met Mgr. Hendriks rondging in het dorp.” De jury ziet in de stoet ‘de kerk die naar buiten gaat’.

foto: Esther Verwimp
foto: Adrie Streefland
Eervolle vermelding

Publieksprijs

Een vierde categorie van de fotowedstrijd is de Publieksprijs. De winnaar van deze prijs werd niet bepaald door de jury. Geselecteerde foto’s werden op de Kerkbalans Facebookpagina geplaatst, waar iedereen kon stemmen door een foto te liken. De foto met de meeste likes is de winnaar.

In 2019 is de Publieksprijs gewonnen door Dewi Boessen met 265 likes. Dewi: “Op de foto ziet u de lichtkoningin uit Beek, Limburg. Tijdens het Lucia-weekend wordt het feest van de heilige St. Lucia gevierd. In onze gemeente is het traditie dat elk jaar een meisje van rond de 22 gekroond wordt tot lichtkoningin en elke twee jaar vier meisjes uit de vier kerkdorpen hofdames worden. Samen brengen zij tijdens de donkere dagen, maar ook de rest van het jaar, een lichtje naar de mensen die het nodig hebben. Zo zijn ze altijd op het kerstdiner van de Zonnebloem en gaan ze langs bij verzorgingshuizen. Zelf ben ik de afgelopen twee jaar hofdame geweest. Ieder jaar vindt op zondag 13 december de kroningsmis plaats.”

foto: Dewi Boessen
Publieksprijs