maandag, 1 juli 2024

Relieken zalige familie Ulma bij Onze Lieve Vrouw ter Nood

De zalige familie Ulma is een Pools gezin met zeven kinderen, waarvan één nog ongeboren kind. In de Tweede Wereldoorlog zijn alle gezinsleden door de Duitse bezetter vermoord, omdat ze Joden lieten onderduiken op haar boerderij. Zondag 14 juli komen de relieken van het gezin naar Onze Lieve Vrouw ter Nood te Heiloo.

maandag, 1 juli 2024

Keti Koti - Christendom en Slavernij

Vanaf 19 juni t/m 22 september houdt Museum Catharijneconvent in Utrecht een indringende tentoonstelling over Christendom en slavernij - een Nederlands verhaal.

vrijdag, 28 juni 2024

Pausboodschap Werelddag voor Grootouders en de Ouderen

“God verlaat zijn kinderen niet, nooit. Ook niet, wanneer de leeftijd vordert en de krachten afnemen, wanneer de haren wit worden en de maatschappelijke rol kleiner wordt, wanneer het leven minder productief en nutteloos dreigt te worden.” Met deze woorden begint paus Franciscus zijn boodschap voor de Werelddag van de Grootouders en Ouderen 2024.

woensdag, 26 juni 2024

Geslaagde Bavodag

Op zaterdag 22 juni vond de Bavodag plaats in en rond de kathedraal, een feestelijk programma speciaal voor vormelingen en andere tieners. Het evenement werd geprezen als een "superdag" door de deelnemers.

woensdag, 26 juni 2024

Hoe vieren we het Jubeljaar?

Op 9 mei verscheen de bul van paus Franciscus voor het Jubeljaar 2025: ‘Spes non confundit’ (De hoop stelt niet teleur). De paus roept op om het Jubeljaar te vieren met concrete acties voor kwetsbare groepen.

dinsdag, 25 juni 2024

Urlaubsseelsorge Texel

Donderdag start opnieuw het duitstalige vakantiepastoraat ‘Urlaubs­seel­sorge’ van het Bisdom Essen op het vakantie-eiland Texel. Bijna twee maanden zullen zielzorger en vrijwilligers kerkdiensten, excursies, spelletjes en knutselactiviteiten aanbieden. Ook het wekelijkse zingen in de duinen staat weer op het programma.

vrijdag, 21 juni 2024

Mgr. Van den Hout bisschop van Roermond

Mgr. dr. C.F.M. (Ron) van den Hout wordt de nieuwe bisschop van het bisdom Roermond. Mgr. Van den Hout is nu nog bisschop van Groningen-Leeuwarden. Paus Franciscus heeft hem met ingang van 21 juni 2024 benoemd tot opvolger van de eind vorig jaar overleden mgr. Harrie Smeets en tot 25e bisschop op de zetel van Roermond.

woensdag, 19 juni 2024

BreakOut tienerkamp 2024

Dit jaar vieren we ons 10-jarig jubileum van het tienerkamp BreakOut met als thema Celebrate. Je bent van harte uitgenodigd om dit feest samen met ons te vieren. We gaan weer spellen spelen, catecheses ontvangen, bidden en natuurlijk creatief aan de slag met het schilderen van een vlag en het maken van een toneelstukje!

dinsdag, 18 juni 2024

Met Jong Bisdom HA wandelen op Blaricumse hei

Op zaterdag 13 juli houdt Jong Bisdom Haarlem-Amsterdam een wandeling over de Blaricumse hei. Behalve wandelen zullen we ook bespreken wat het inhoudt om deel uit te maken van de Katholieke Kerk - ter voorbereiding op Jubeljaar 2025.

woensdag, 12 juni 2024

Zomerschool - Ludens Quaerens

In de zomervakantie van 2024 organiseert instituut Ludens Quarens weer een ‘Zomerschool’. Een week lang verdiepen in het denken van enkele van de grootste filosofen en theologen allertijden, Thomas van Aquino, C.S. Lewis en J. Ratzinger.