Actie Kerkbalans 2023

Zaterdag 14 t/m zaterdag 28 januari

gepubliceerd: zaterdag, 14 januari 2023

De jaar­lijks te­rug­ke­rende Actie Kerk­ba­lans wordt lan­de­lijk gehou­den van zater­dag 14 t/m zater­dag 28 januari 2023. Op allerlei manieren werven pa­ro­chies fondsen om de normale kosten van het reilen en zeilen van een pa­ro­chie te kunnen betalen. De Actie Kerk­ba­lans is van groot belang om de begro­tingen sluitend te krijgen!

Wat is Actie Kerk­ba­lans?

Kerk­ba­lans is een ge­za­men­lijke actie van de Rooms-Katho­lie­ke Kerk, de Pro­tes­tantse Kerk, de Oudkatho­lie­ke Kerk van Neder­land, en, sinds 2018, de Evan­ge­lische Broe­der­ge­meen­te. Al sinds 1973 werken kerk­ge­noot­schappen samen in de Actie Kerk­ba­lans en doen zo een beroep op de plaat­se­lijke geloofs­ge­meen­schappen voor een finan­ciële bijdrage. Jaar­lijks vragen zij hun leden in de tweede helft van januari een finan­ciële bijdrage te leveren aan hun eigen plaat­se­lijke kerk. De kerk krijgt geen subsidie. On­der­houd van het gebouw, de koffie, maar ook het personeel en missio­naire en maat­schap­pe­lijke projecten kosten geld. Daarom is er de Actie Kerk­ba­lans.

Eigen invulling

Iedere pa­ro­chie geeft op eigen wijze invulling aan de fondsen­wer­ving. Vele pa­ro­chies publiceren een speciale fol­der met een over­zicht van de finan­ciële situatie en het beoogde doel van de actie. Vaak wordt met vaandels, banners en posters aan­dacht geves­tigd op de actie. In het pa­ro­chie­blad en op de pa­ro­chie­web­site vin­den gelo­vi­gen in­for­ma­tie en een reke­ning­num­mer waarop bijdragen kunnen wor­den gestort.

“Geef vandaag voor de kerk van morgen”

Het thema van Actie Kerk­ba­lans 2023 is “Geef vandaag voor de kerk van morgen”. De kerk is niet alleen voor ons maar ook voor de gene­ra­ties na ons van grote waarde. Na een aantal las­tige jaren staan de kerkdeuren nu weer wagenwijd open en daar zijn we dank­baar voor! Daarom is het nu tijd om weer vooruit te kijken. Zodat we ook in de toe­komst van bete­ke­nis kunnen zijn voor mensen die ver­die­ping en ont­moe­ting zoeken. Uit­no­di­gend kunnen zijn voor jonge mensen die hun leven nog voor zich hebben. Door vandaag te geven, maken we de kerk van morgen moge­lijk.