Interview met Mgr. Hendriks over de Synode

Videoserie van Katholiekleven.nl

gepubliceerd: vrijdag, 12 augustus 2022

Katho­liek­le­ven heeft zeven Neder­landse bis­schop­pen geïnter­viewd over de synodale Kerk. Deze inter­views ver­schij­nen in de maan­den juli en au­gus­tus op de web­si­te en de social media kanalen van Katho­liek­le­ven. Bekijk de video met het inter­view met Mgr. Hendriks.

Samen­vat­ting

Synodaal kerk-zijn gaat volgens Mgr. Hendriks van Haar­lem-Am­ster­dam om het ont­van­gen van de Heilige Geest, zodat gelo­vi­gen in de kracht van de Geest kunnen meedoen en hun bijdrage leveren aan de opbouw van de Kerk.

In de gesprekken die in zijn bisdom gehou­den zijn in het kader van de synode, blijkt dat het in Neder­land de afgelopen zes­tig jaar veel aan geloofs­vor­ming heeft ontbroken. “En dan kom je heel gauw terecht in dis­cus­sies voor of tegen; vrouwen in het ambt of rond thema’s zoals die in de maat­schap­pij spelen.

Terwijl het eigen­lijk juist zou moeten gaan over: Hoe kijk je er tegenaan vanuit je geloof? Wat heeft de Heilige Geest je hierin te zeggen?” Waar het gaat om ge­meen­schap, deelname en missie kunnen onder­de­len van zijn bisdom nog aan­ge­scherpt wor­den. “Hoe kunnen we contact krijgen met de mensen van onze tijd? Dat is een heel be­lang­rijke vraag.”

De bis­schop verge­lijkt ver­schil­lende gene­ra­ties in hun geloofs­be­le­ving. Beke­ring noemt hij als de absolute voor­waarde voor de toe­komst van de Kerk. “Je kunt alleen maar Kerk zijn als je begint met het verlangen om je te bekeren. Niet met een andere hou­ding, maar het verlangen om je steeds meer te vormen naar het beeld van Jezus Christus. Daar begint alles mee.”