Bericht naar aanleiding van gesprek met minister

gepubliceerd: dinsdag, 6 oktober 2020
Kerkbanken zijn met rood koord afgezet om de anderhalve meter afstand te waarborgen

Maan­dag 5 ok­to­ber heeft minister Grapperhaus ge­spro­ken met het Inter­ker­ke­lijk Overleg in Over­heids­zaken (CIO). Daar is het dringende advies aan kerken uitge­ko­men om voorlopig behoed­zaam het geloof te vieren en in de maand ok­to­ber het aantal kerk­gan­gers bij vie­rin­gen terug te brengen naar der­tig deel­ne­mers en geen samenzang toe te staan. De R.-K. Kerk houdt dit advies tegen het licht van haar eer­dere maat­regelen en komt later deze week met een vertaling naar de pa­ro­chies.

De bis­schop­pen delen de bezorgd­heid van de over­heid over het oplopende aantal besmet­tingen en de grote risico’s voor de volksge­zond­heid. Zij hebben vanaf het begin van de COVID-19 pandemie hun verant­woor­de­lijk­heid geno­men en besloten de corona­maat­re­ge­len van de over­heid te volgen en te vertalen naar een eigen protocol. Daarin zijn strikte maat­regelen geno­men om de kans op versprei­ding van het corona­vi­rus minimaal te hou­den.

Kerk­gan­gers mogen niet komen als ze klachten hebben, moeten hun han­den bij binnen­komst ontsmetten, volgen de aange­ge­ven loop­rou­tes en zitten op an­der­halve meter afstand van elkaar. Er is bovendien geen samenzang. Het aantal aanwe­zigen wordt bepaald door de grootte van het kerk­ge­bouw, lei­dend daarbij is dat ie­der­een op tenminste an­der­halve meter afstand van anderen moet kunnen zitten. Vanaf het begin hebben de bis­schop­pen gezegd dat de kerk geen bron van besmet­ting mag zijn.

De Neder­landse Bis­schop­pen zullen na het debat in de Tweede Kamer op woens­dag 7 ok­to­ber bepalen wat de gevolgen zijn voor de pa­ro­chies, waarbij gehoopt wordt op maat­werk, zie daarvoor ook het artikel van onze bis­schop op zijn web­si­te:

Zang

Be­tref­fen­de de zang is dui­de­lijk dat het verbod op zingen de samenzang betreft. Samenzang was binnen het protocol van de Neder­landse Bis­schop­pen al niet toe­ge­staan, en voor wat betreft koorzang ver­wij­zen de bis­schop­pen naar de adviezen van het RIVM. Deze geeft geen nieuwe bepa­lin­gen of adviezen, waaruit afgeleid mag wor­den dat zang door een koor binnen de voor­waar­den van het RIVM moge­lijk is. Zie voor die voor­waar­den onderaan deze web­pa­gina van het RIVM: