Versoepelen coronamaatregelen

Ruimte kerkgebouw bepaalt per 1 juli aantal deelnemers

gepubliceerd: donderdag, 25 juni 2020
Aangepaste protocollen per 1 juli

Op de pers­con­fe­ren­tie van het kabinet op woens­dag 24 juni zijn opnieuw ver­soe­pe­lingen af­ge­kon­digd inzake de corona­maat­re­ge­len. Deze ver­soe­pe­lingen hebben ook gevolgen voor het samen­ko­men in kerken. Aanvanke­lijk zou de vei­lig­heids­grens bij reli­gi­euze bij­een­komsten per 1 juli maximaal 100 personen zijn, maar nu wordt deze grens onder voor­waar­den los­ge­la­ten.

De voor­waar­den zijn dat mensen vooraf reserveren, dat hen wordt gevraagd of zij ge­zond­heids­klach­ten hebben die kunnen wijzen op besmet­ting met het corona­vi­rus en dat zij een plaats krijgen aangewezen. Verder wordt de beschik­ba­re ruimte bepalend voor het maximale aantal mensen dat aanwe­zig mag zijn, mits men an­der­halve meter afstand van elkaar kan hou­den.

Protocol

De Neder­landse bis­schop­pen besluiten dat dit ook geldt voor de Rooms-Katho­lie­ke pa­ro­chies. Omdat voorzich­tig­heid gebo­den blijft en het van belang is dat er waar­dig en veilig kan wor­den gevierd, blijft het protocol ‘Ker­ke­lijk leven op an­der­halve meter’, dat op 20 mei is vast­ge­steld, met enkele aanpas­singen onvermin­derd van kracht. Het is dus ook vanaf 1 juli nog steeds nodig om mensen te laten reserveren, te vragen naar ge­zond­heids­klach­ten en om alle andere maat­regelen zoals vast­ge­legd in het protocol na te leven.

In grote kerken kan samen­ko­men dan moge­lijk met meer dan hon­derd mensen, in kleine kerken kan de an­der­halve meter regel betekenen dat met min­der dan hon­derd mensen wordt gevierd. Dit vraagt van de pa­ro­chies dat zij de capaci­teit van hun kerk­ge­bouw in een an­der­halve meter-opstelling moeten bepalen, dus dat zij meten en tellen hoeveel kerk­le­den er op an­der­halve meter van elkaar in hun kerk kunnen samen­ko­men. Meten en tellen geldt ook wanneer er gevierd wordt in de open lucht.

Pro­ces­sies

Voor pro­ces­sies op de open­ba­re weg geldt de Wet open­ba­re mani­fes­ta­ties. Deze geeft de ge­meen­teraad bevoegd­he­den om een veror­dening vast te stellen met regels voor sa­men­komsten op open­ba­re plaatsen. Er is daarom niet één lan­de­lijk gel­dend ant­woord voor de vraag of pro­ces­sies geoorloofd zijn en hoeveel mensen hieraan mogen deel­ne­men. Hier­voor moeten pa­ro­chies de lokaal gel­dende rege­lingen raadplegen.

Zingen

Het over­heids­on­der­zoek naar de risico’s van samen zingen is nog niet afgerond. Ook voor samenzang blijft dus het protocol ‘Ker­ke­lijke leven op an­der­halve­me­ter’ van kracht. Het Inter­ker­ke­lijk Contact in Over­heids­zaken (CIO) houdt bij de over­heid vin­ger aan de pols, ook waar het gaat over dit on­der­werp. Aan­ge­kon­digd is ook dat zangkoren bin­nen­kort weer mogen oefenen en optre­den, maar alleen onder bepaalde voor­waar­den. Deze voor­waar­den wor­den door de over­heid later nog bekend gemaakt.

Aan­ge­paste protocollen

(bron: rkkerk.nl)