Protocollen voor publieke vieringen vanaf 1 juni

Engelse, Spaanse en Poolse vertaling beschikbaar

gepubliceerd: woensdag, 27 mei 2020
Factsheet behorende bij alle drie de protocollen

Hierbij sturen we U het protocol met de richt­lij­nen van het se­cre­ta­riaat van de kerk­pro­vin­cie voor de li­tur­gische vie­rin­gen vanaf 1 juni 2020, opge­steld zoals dat ook door andere kerk­ge­noot­schappen is gedaan of gedaan zal wor­den. Het is een eerste stap naar de ope­ning van de ker­ke­lijke vie­rin­gen voor de gelo­vi­gen, waarbij in de maand juni nog het door de bur­ger­lijke over­heid vast­ge­stelde maximum van der­tig personen geldt.

Vanaf 14 juni (Sacra­ments­dag) zal de heilige communie weer uit­gereikt kunnen wor­den, zodat er nu nog even tijd is voor de pa­ro­chies en ge­meen­schappen om de vei­lig­heids­maat­re­ge­len te implemen­te­ren.

We zijn in een bizarre tijd terecht geko­men door een klein, onzicht­baar virus. Nooit eer­der zijn de gelo­vi­gen zo’n lange periode achtereen uit­ge­slo­ten geweest van de sacra­menten. Dit is voor velen moei­lijk en pijn­lijk geweest. Met name het niet kunnen deel­ne­men aan de Eucha­ris­tie­vie­ring en aan de heilige communie was een groot gemis. We zijn daarom verheugd dat we nu een eerste stap kunnen zetten en dat hope­lijk nieuwe stappen binnen enkele weken zullen volgen.

Voor velen was de Corona­vi­rus-periode een tijd van re­flec­tie en be­zin­ning, doordat er meer rust kwam in ons bestaan en doordat allerlei vragen door de vaak pijn­lijke situaties wer­den opge­roe­pen. Het verlies van dier­ba­ren, ziekte door het virus (of door andere oor­zaken), isole­ment en een­zaam­heid brachten in het leven van veel mensen naast pijn en verdriet ook be­zin­ning op de zin van het leven met zich mee. Voor veel mensen was Corona-tijd ook een tijd van ver­die­ping. Daarom was het extra pijn­lijk dat de gelo­vi­gen de steun van de sacra­menten moesten ontberen. We hebben daarom dage­lijks tot God gebe­den en de maagd Maria aan­ge­roe­pen opdat we spoe­dig van de pandemie bevrijd zou­den wor­den.

Van harte hopen we dat deze eerste stappen gevolgd kunnen wor­den door andere en we elkaar spoe­dig weer kunnen ont­moe­ten in de kerk. Want we zijn ge­meen­schap van de Heer die samen­komt rond de vie­ring van de Eucha­ris­tie. Intussen wensen we U voor deze moei­lijke tijd alle sterkte en zegen toe.

Wij bevelen U de studie van het protocol van harte aan en hopen dat U daar­mee goede wegen kunt vin­den om li­tur­gische vie­rin­gen met deelname van de gelo­vi­gen op verant­woorde wijze moge­lijk te maken.

Met onze harte­lijke groeten en zegenwensen en ons gebed voor U allen,

+J.M. Punt, bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam +J.W.M. Hendriks, bis­schop-coad­ju­tor

Richt­lij­nen vanaf 1 juni

Na een intensieve periode van voor­be­rei­ding door de Per­ma­nente Raad en in goede afstem­ming met de andere leden van de Bis­schop­pen­con­fe­ren­tie, hebben de bis­schop­pen van­mid­dag (woens­dag 20 mei 2020) ge­za­men­lijk bij­gaande richt­lij­nen (Protocol) vast­ge­steld ten behoeve van de publieke vie­rin­gen in de kerken en in­stel­lingen in de bis­dom­men van de Neder­landse kerk­pro­vin­cie.

Communie vanaf Sacra­ments­dag

Met ingang van 1 juni aanstaande kunnen de publieke vie­rin­gen in de kerken wor­den hervat met maximaal 30 gelo­vi­gen en met in achtne­ming van alle andere richt­lij­nen van het RIVM. Vanaf 1 juni wordt in de publieke vie­rin­gen nog niet de Heilige Communie uit­gereikt. Dat gebeurt vanaf zon­dag 14 juni 2020 wanneer in de Neder­landse kerk­pro­vin­cie het hoog­feest van Sacra­ments­dag wordt gevierd.

Protocol

Het protocol dat via de bis­dom­men naar de pa­ro­chies en in­stel­lingen wordt gestuurd, bestaat uit drie delen. Het eerste deel richt zich tot alle gelo­vi­gen en geeft richt­lij­nen om in de kerken op een veilige en waar­dige wijze de li­tur­gie samen te kunnen vieren. Het tweede deel is gericht aan de be­die­naren met betrek­king tot de uit­voe­ring van hun spe­ci­fie­ke taken in de li­tur­gie. Het derde deel is toegespitst op het veilig gebruik van de kerk­ge­bouwen met regels voor de inrich­ting en logis­tiek binnen het kerk­ge­bouw, passend bij de richt­lij­nen vanuit het RIVM en bij het eigene van de li­tur­gie.

Per­spec­tief op samen vieren

De bis­schop­pen be­na­druk­ken het belang om in de pa­ro­chies en in­stel­lingen zorg­vul­dig te werk te gaan om zo goed moge­lijk de vei­lig­heid in de kerk­ge­bouwen te kunnen waar­bor­gen. Zij zijn blij dat er weer per­spec­tief is op het samen kunnen vieren van de Heilige Mis, aan­vanke­lijk met 30 en hope­lijk vanaf 1 juli met 100 gelo­vi­gen.

Vragen en ant­woor­den

Inmiddels zijn er twee lijsten met vragen en ant­woor­den bij de protocollen ge­pu­bli­ceerd: