Loop de Stille Omgang Geestelijk mee

Initiatief van het Jongerenpastoraat

gepubliceerd: woensdag, 18 maart 2020

Zater­dag­nacht 21 maart zou de Stille Omgang ter nage­dach­te­nis aan het mirakel van Am­ster­dam gelopen wor­den als de situatie het had toe­ge­la­ten. Het Jon­ge­ren­pas­to­raat heeft nu het ini­tia­tief geno­men om een gees­te­lij­ke omgang te doen langs de ver­schil­lende staties.

Ge­schie­de­nis

De Stille Omgang heeft al het nodige doorgemaakt door­heen de ge­schie­de­nis. Waar het in zijn eerste jaren een fees­te­lij­ke tocht was, werd het tij­dens de re­for­ma­tie abrupt ten einde gebracht. Een aantal jaren is de route niet gelopen, totdat twee jongens de route von­den en de traditie weer hebben opgepakt door de tocht in stilte te lopen. De tocht zal ook deze roerige situatie doorstaan. Hoewel het niet moge­lijk is de route fysiek te lopen, willen we je vragen deze route gees­te­lijk mee te lopen om het Eucha­ris­tisch won­der te blijven gedenken.

Het Mirakel

In 1345 liet een zieke man een pries­ter bij zich komen om hem te bedienen. Na het ont­van­gen van de Heilige Communie moest de zieke man over­ge­ven en werd zijn braaksel in een bran­dend vuurtje geworpen. De Heilige Communie bleef ongeschon­den in dit vuur zweven. De dag er op verscheen de Heilige Communie voor een tweede maal in het vuur en werd zij door de pries­ter er uitgepakt en naar de Oude Kerk gebracht. Dit herhaalde zich twee maal en men begreep dat de Heilige Communie in een pro­ces­sie naar de kerk gebracht moest wor­den. Jaar­lijks werd de sacra­ments­pro­ces­sie van het huis op de Kalver­straat naar de Oude Kerk gelopen, totdat er in 1578 een pro­tes­tants stads­bestuur kwam en de pro­ces­sie abrupt moest ein­digen. In 1881 von­den Joseph Lous­bergh en Carel Elsen­burg de route op een platte­grond en be­gon­nen de tocht in stilte te lopen. In de loop der jaren liepen steeds meer mensen de stille omgang mee en sindsdien is het een jaar­lijkse traditie.

Gebeds­in­ten­ties bij de route van de Stille Omgang

Je bent uit­ge­no­digd om in je eigen gebed in stilte te bid­den voor deze intenties (je kunt eventueel de route uit­te­ke­nen op de grond of punten markeren in je achtertuin om de route toch nog enigszins fysiek te lopen):

1) Op de Dam: voor koning en vaderland

Op deze plek gedenken we dat we leven in een land, waar we in vrij­heid kunnen leven en ons geloof kunnen belij­den. Wij zijn dank­baar voor al die mensen die in het verle­den hebben bij­ge­dragen en dat nog doen aan een toe­komst van vrede en ge­rech­tig­heid in Neder­land.

2) Op de Nieuwe brug: voor de zeevaren­den/vluch­te­lingen

Op deze plek gedenken we dat veel mensen lange periodes van huis zijn voor hun werk of an­ders­zins. In het bij­zon­der waren en zijn dat in Neder­land, de zeevaren­den. In deze tijd willen we ook speciaal bid­den voor de vluch­te­lingen die nu naar ons land komen, huis en haard verlaten, op de vlucht voor dood en ver­derf. Dat zij een goede plek kunnen vin­den en dat wij hen kunnen bie­den wat zij echt nodig hebben.

3) Bij het natio­naal monu­ment op de Dam: voor de gevallenen

Op deze plek gedenken wij diegenen die hun leven hebben gegeven voor onze vrij­heid, voor ons vaderland. Wij zijn dank­baar dat zij de moed had­den om op te staan voor recht en ge­rech­tig­heid, in het bij­zon­der zij die hun leven hier­voor hebben gegeven. Ook in deze tijd zijn er mensen die voor waar­heid en ge­rech­tig­heid opkomen.

4) Op de Langebrug: voor kerk, paus en de te her­stel­len een­heid onder de chris­te­nen

Op deze plek gedenken we de ge­meen­schap van gelo­vi­gen van de kerk. Wij denken bij­zon­der aan paus Fran­cis­cus, de lei­der van de Kerk. We bid­den ook voor fouten van de kerk. Dat zij fouten mag recht­zet­ten en als gezond lichaam mag voort­be­staan. Ook willen we stil­staan bij onze ver­bon­den­heid met de andere chris­te­nen.

5) Bij de Heilige Stede: voor de algemene jaar­lijkse intentie van de SO

Op deze plek gedenken wij dat de eucha­ris­tie een gave van God is voor het leven van de wereld. Wij her­in­ne­ren ons en elkaar dat God ons niet in de steek laat. Hij blijft in ons en bij ons. Dat neemt de moei­lijk­he­den van het leven niet weg, maar het is wel de kracht om door te gaan.

6) Gedurende de hele omgang: voor de we­reld­wijde uitbraak van het Corona Virus

Tijdens de gehele Omgang gedenken we alle zieken we­reld­wijd die lij­den onder de ziekte en het virus. We bid­den dat er ge­za­men­lijk een oplos­sing wordt gevon­den om met dit virus om te kunnen gaan. Gedenken we ook alle over­le­de­nen en bid­den we voor hun zielenheil, dat ze met God in de hemel verenigd mogen wor­den.

Stille Omgang Route