Martelaren van onze tijd herdacht

gepubliceerd: woensdag, 12 april 2017
foto: Ilona Budzbon
Martelaren van onze tijd herdacht

Op vrij­dag­avond 7 april vond in de Sint Nicolaas­basiliek te Am­ster­dam de Avond van de Mar­te­la­ren plaats. Op deze avond wor­den de vele mar­te­la­ren her­dacht die het afgelopen jaar zijn vermoord om hun christen-zijn zon­der dat ze geweld hebben gebruikt. De avond die jaar­lijks wordt geor­ga­ni­seerd door Kerk in Nood is intussen een goede traditie gewor­den. Dit jaar trok de bij­een­komst maar liefst zeven bis­schop­pen en vele deel­ne­mers.

Stockholm

De avond begon om 18.30 uur met de Heilige Mis, met als hoofd­cele­brant mgr. Jozef Punt. De homilie werd gehou­den door Mgr. Hendriks en is na te lezen op zijn web­si­te. Tijdens de Mis werd onder meer gebe­den voor de slacht­of­fers van de ter­ro­ris­tische aan­slag in Stockholm op die­zelfde dag en voor alle slacht­of­fers van aan­slagen.

Ge­tui­ge­nissen

Na de Mis werd de kruis­weg gebe­den, afgewisseld met ge­tui­ge­nissen over vier ter­ro­ris­tische aan­slagen tegen chris­te­nen gericht: zuster Clara Agano, een hoofd van een school, die werd vermoord, de pries­ter Jacques Hamel uit de omge­ving van Rouen, die aan het eind van de Mis werd afgeslacht door twee ter­ro­ris­ten, Sabah Wadie uit Egypte, een Koptische christen die samen met vele anderen door een bomaasn­slag op een kerk in Caïro wer­den gedood en tenslotte de zusters van Moeder Teresa (Mis­sio­na­rissen van de Naasten­liefde) uit Jemen, die voor een soort bejaar­denhuis zorg­den en met een inval van Isis te maken kregen. Vier van de vijf zusters wer­den vermoord, samen met een aantal leken-mede­wer­kers; de pries­ter werd ont­voerd en is nog steeds in gevangen­schap. Zomaar vier voor­beel­den van mar­te­la­ren van onze tijd.

Een lichtje...

Na ieder ge­tui­ge­nis kon­den de vele aanwe­zige gelo­vi­gen een lichtje ops­te­ken om de mar­te­la­ren te gedenken. Kar­di­naal Adrianus Simonis was aanwe­zig, evenals de Apos­to­lisch Nuntius Mgr. Aldo Cavalli, de voor­zit­ter van de bis­schop­pen­confe­rentie, Mgr. Johannes van den Hende, Mgr. Rob Mutsaerts en Mgr. Herman Woorts.

(foto­se­rie door Ilona Budzbon / Kerk in Nood)