Bevorderen sacrament van het huwelijk

gepubliceerd: maandag, 27 februari 2017
foto: Max Pixel
Bevorderen sacrament van het huwelijk

Pries­ters hebben een grote verant­woor­de­lijk­heid als het gaat om het huwe­lijks­pas­to­raat. Ze moeten ge­tui­ge­nis geven van de schoon­heid van het sacra­men­tele huwe­lijk en tege­lijker­tijd een betrouw­ba­re steun zijn voor stellen die niet getrouwd zijn. Dit zegt paus Fran­cis­cus op zater­dag 25 februari.

De paus ontmoet die dag pries­ters die een cursus volgen bij de Romeinse Rota. De Rota is de be­lang­rijk­ste ker­ke­lijke recht­bank van het Vati­caan waar het gaat om huwe­lijks­zaken.

De paus spreekt over complexe situaties die zich voor kunnen doen als het gaat om het huwe­lijk en samen­levings­vormen. “Voor elke persoon en elke situatie”, aldus de paus, “zijn de pries­ters ge­roe­pen om als tocht­ge­noot ge­tui­ge­nis af te leggen en onder­steu­ning te geven.” Pries­ters moeten getuigen van de genade van het sacra­ment van het huwe­lijk en van de familie als primair goed, als vitale cel van de Kerk en de samen­le­ving, door te ver­kon­di­gen dat “het huwe­lijk tussen man en vrouw een teken is van de een­heid van Christus en de Kerk”.

De paus geeft aan dat pries­ters zich niet alleen moeten richten op verloofde en getrouwde stellen, maar ook op degenen die samen­wo­nen en niet trouwen. Deze stellen behoren tot de “armen en de kleinen” voor wie de Kerk, in navol­ging van Christus, een moe­der wil zijn, die hen niet verlaat, maar hen tot zich trekt en voor hen zorgt. De be­ge­lei­ding van deze stellen ziet de paus als een wezen­lijk onder­deel van het werk van de pries­ters bij “het bevor­de­ren en verde­digen van het sacra­ment van het huwe­lijk.”