Berichtgeving over misbruik door pater S.

gepubliceerd: woensdag, 15 augustus 2012

In diverse media is de afgelopen dagen ge­pu­bli­ceerd over pater S. in ver­band met mis­bruik van min­der­ja­rige(n). Som­mi­ge in­for­ma­tie bleek correct, andere volstrekt niet. Het lijkt ons opportuun u inzicht te geven in wat het bisdom van deze zaak weet.

Tot voor enkele maan­den was deze geheel onbekend. In 2011 kwam voor het eerst een mel­ding binnen, die in 2012 in een klacht werd omgezet, en nu bij de klachten­com­mis­sie in onder­zoek is. Het bleek te gaan om een geval van ontucht door pater S. met een meisje van omstreeks tien jaar, gepleegd rond 1980, waarvoor hij in 1985 ver­oor­deeld was tot een voor­waar­de­lijke straf.

Opmer­ke­lijk is dat over deze zaak in het archief van het bisdom niets is te vin­den. Ook de com­mis­sie Deetman is na intensief onder­zoek van mel­dingen en archieven deze zaak niet op het spoor geko­men. Het Noordhollands Dagblad gaf aan ook in de eigen archieven over deze zaak, die toch voor de rechter geweest is, niets te kunnen vin­den. Het bisdom heeft alleen kunnen con­sta­te­ren dat noch justitie, noch politie in die tijd de Overste van de pater of de Bis­schop heeft geïn­for­meerd. Ook hebben recht­bank­ver­slaggevers hierover in die tijd niet bericht. Wel moet het bekend geweest zijn bij de toen­ma­lige pastoor van pater S., en wellicht bij anderen, die er evenwel voor hebben gekozen het bisdom niet te in­for­meren. Twee ver­volgbenoe­mingen van pater S. in 1983 en 1987 zijn op voor­dracht van het kerk­bestuur door de toen­ma­lige bis­schop­pen beves­tigd, waarbij uit niets enige kennis van deze zaak blijkt.

Recente­lijk is één nieuwe mel­ding (waaruit geen klacht is gemaakt) binnenge­ko­men, die ook rond 1980 zou hebben gespeeld. Tot zover reikt de in­for­ma­tie van het bisdom. Met name het Haar­lems Dagblad zegt van een twaalftal gevallen te weten. Op grond van een anonieme mel­ding bericht het dat pater S. in 1996/ 1997 in de ka­the­draal zou hebben gewerkt en aldaar mis­bruik zou hebben gepleegd. Dit bleek volle­dig uit de lucht gegrepen, en is inmiddels door de krant gerectifi­ceerd. Het publiceren van anonieme beschul­digingen, zon­der onder­zoek en zon­der navraag, kan ethisch en juri­disch eigen­lijk niet en stelt ons voor grote problemen. We wor­den gecon­fron­teerd met allerlei emoties zon­der daar pro­ce­dureel of pas­to­raal iets mee te kunnen. Nogmaals roepen wij slacht­of­fers met klem op zich bij de klachten­com­mis­sie, de con­gre­ga­tie of het bisdom te mel­den. Elke serieuze klacht zal met alle discretie en empathie wor­den behandeld, en alle nood­za­ke­lijke maat­regelen zullen wor­den geno­men.