Condoleance voor Koptische Gemeenschap in Amsterdam

gepubliceerd: maandag, 11 januari 2010
In een brief van vrij­dag 8 januari aan de Koptische Ge­meen­schap in Am­ster­dam heeft de bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam, mgr. dr. J. Punt zijn afschuw en verdriet uit­ge­spro­ken over de aan­slag in de avond van 6 januari, tij­dens het Koptische Kerst­feest, op kerk­gan­gers in de Egyp­tische stad Nag Hammadi. Bij die aan­slag wer­den zes kerk­gan­gers en een politieagent gedood en tien kerk­gan­gers gewond.

De bis­schop schrijft onder meer: “Het Feest van de Geboorte van onze Ver­los­ser is bij uitstek een moment van vrede, en deze aan­slag betekent een brute schen­ding van de nacht “toen heel de wereld in vrede ver­keerde” zoals het Romeins Mar­te­la­ren­boek het uitdrukt.”

De bis­schop zegt zijn gebed toe “om sterkte en troost voor de slacht­of­fers en nabe­staan­den van deze ramp, om vrede voor onze chris­te­lijke broe­ders en zusters in Egypte en over de hele wereld en om een geest van respect en inzicht die de harten van de aan­val­lers kan vermurwen en genezen.”

Ongeveer tien procent van de naar schat­ting 80 miljoen Egyptenaren is christen, meest Koptisch-orthodox. Hun Kerk, onder het Patriarchaat van Alexandrië, werd gesticht door de evangelist Marcus en hoort zo bij de oudste van de christen­heid. Tot aan de Arabische verove­ring in de zevende eeuw was Egypte goed­deels chris­te­lijk.