Kardinaal Simonis eregast bij jubileum Koorschool

gepubliceerd: donderdag, 6 oktober 2011

Het Muziek­in­sti­tuut van de Ka­the­draal Sint Bavo vierde afgelopen zon­dag op het Bavo­feest  haar 65-jarig bestaan. De daaraan verbon­den Koor­school bestaat 60 jaar.

Hoog­mis

In een over­volle Ka­the­draal werd dit jubileum gestart met een Pontificale Hoog­mis waarin de eigen bis­schop Mgr. J. Punt voor­ging. Speciale con­cele­brant was Kar­di­naal Simonis die een groot fan is van het Ka­the­drale Koor en eer­der het hen een reis naar Rome maakte.

Onder de schit­te­rende klanken van Viërnes Messe Solenelle werd de li­tur­gie van Bavo gevierd. Speciaal daarbij klonk de voor het jubileum gecompo­neerde ‘Bavonem Meritis’ van titulair organist Ton van Eck. En ontroerend was de prach­tige solo van jongenssopraan Martijn Nijkamp die het ‘Domine Deus’ uit het Gloria van Vivaldi zong.

Jubileum-CD

Jubileum-CD KrönungsmesseAan het einde van de vie­ring werd de jubileum-CD o.a. overhan­digd aan de Haar­lemse burge­mees­ter Schnei­ders en de Kar­di­naal. De laatste nam op zijn bekende wijze het woord om vooral de ouders van de koor­school kin­de­ren te danken voor hun grote inzet.

Op de CD staat de Krönungsmesse van Mozart, het fees­te­lij­ke Mag­ni­fi­cat van Durante en het bekende ‘Hear my Prayer’ van Mendelsohnn.

Onder het genot van koffie en broodjes wer­den oude her­in­ne­ringen op­ge­haald en kon­den oud-leer­lin­gen de Koor­school aan de Wester­gracht nog eens bekijken. De hui­dige leer­lin­gen wer­den getrak­teerd op het beklimmen van de grote torens van de Ka­the­draal.

De mid­dag werd ingeluid door een heel bij­zon­der concert, waaraan bevriende koren van het Ka­the­drale koor hun mede­wer­king verleende, zoals de Barbers & Bishops, Haar­lem Voices en Vocaal Ensemble SIX. Veel oud-leden zitten op deze koren en nu bleek opnieuw hoeveel muzikale kwali­teit er deze mid­dag in de ka­the­draal aanwe­zig was, die overigens weer tot de achterste bank bezet was.

Onder­schei­ding

Aan het einde van het concert werd het ‘Ereteken van Sint Bavo’ toegekend aan de directeur van het Muziek­in­sti­tuut Hans Hartog en dirigent Fons Ziekman voor hun grote be­trok­ken­heid en verant­woor­de­lijk­heid. De onder­schei­ding werd uit­gereikt door de Proost van het Ka­the­draal Kapit­tel Mgr. J. Stam. Een staande ovatie en een spon­taan ‘lang zullen ze leven’ onder­streepte de dank­ba­re gevoelens van alle aanwe­zigen.

De dag ein­digde in de zonovergoten tuin van de Ka­the­draal met een gezellige borrel waar veel oud-leden elkaar wisten te vin­den en heel wat ‘sterke’ verhalen de ronde deden over hun tijd op het koor.

De CD, die absoluut een aanra­der is als kado voor de ko­men­de feest­da­gen, is te be­stel­len via cd@koor­schoolhaarlem.nl en kost €20,-- inclusief verzend­kos­ten.

Hier­on­der vindt u een impressie van de dag. Foto’s Isabel Nabuurs