Armoederapport 2020-2022

Hulpverlening door kerken is veelzijdig maar vaak onbekend

gepubliceerd: dinsdag, 31 januari 2023

Op maan­dag 30 januari wordt het rapport ‘Armoede in Neder­land’ ge­pre­sen­teerd aan minister Carola Schouten voor Armoede­be­leid, Par­ti­ci­pa­tie en Pensioenen. Het onder­zoek wijst uit dat de aanpak door de bevraagde kerk­ge­noot­schappen veelzij­dig en onvoor­waar­de­lijk is, maar voor hulpvra­gers in de doel­groep vaak onbekend.

Met het rapport ‘Armoede in Neder­land 2020-2022: Onder­zoek naar hulp­ver­le­ning door dia­co­nieën, parochiële caritasin­stel­lingen en andere ker­ke­lijke organi­sa­ties in Neder­land’ maken kerken en diaconale organi­sa­ties inzichte­lijk welke ac­ti­vi­teiten zij onder­ne­men om armoede en schul­den tegen te gaan en welke trends en ont­wik­ke­lingen daarin zicht­baar zijn.

2,3 miljoen uren, 40 miljoen euro

Uit het onder­zoek blijkt dat de armoede­hulp­ver­le­ning door de genoemde organi­sa­ties in Neder­land veel en veelzij­dig zijn maar vaak onbekend bij de doel­groep. De ac­ti­vi­teiten variëren van hulp via voedsel- en kle­ding­banken, coaching naar een schul­denvrij leven en hulp bij finan­ciële admi­ni­stra­tie tot sociaal-emo­tio­nele onder­steu­ning. Het geschatte aantal uren dat betaalde en onbe­taalde krachten hebben besteed aan het onder­steunen van mensen in armoede komt uit op 2,3 miljoen. Daar­naast is een om­vang­rijk bedrag uitge­ge­ven aan armoede­be­strij­ding: in totaal ruim 40 miljoen euro.

Mensen buiten de kerk denken bij finan­ciële nood echter nau­we­lijks aan de kerk als moge­lijke hulp­ver­le­ner. Kerken en diaconale organi­sa­ties zelf wachten niet af totdat mensen met een hulp­vraag aankloppen, zij gaan zelf op hen af en leggen zo verbin­dingen in de wijk.

Onvoor­waar­de­lijk, langdurig en vanuit ver­trouwen

In het onder­zoek is uit­ge­vraagd wat ken­mer­kend is aan de aanpak van armoede door kerken en diaconale organi­sa­ties. Het onder­steunen van mensen vanuit ver­trouwen, liefde en gelijk­waar­dig­heid scoorde daarbij het hoogst: er wor­den niet eerst allerlei vragen gesteld om erachter te komen of mensen echt in aanmer­king komen voor hulp. Kerken en diaconale organi­sa­ties hebben veel aan­dacht voor groepen die niet of beperkt aan­spraak kunnen maken op over­heids­voor­zie­ningen, tussen wal en schip vallen en/of buiten het bereik of blik­veld van offi­cië­le instanties vallen. Ook het or­ga­ni­se­ren van maat­werk en het bie­den van langdurige onder­steu­ning scoren hoog bij de ken­mer­kende aanpak

Ver­be­te­ringen

Aan de res­pon­denten is gevraagd om verbetersug­ges­ties te formu­le­ren over de aanpak van armoede. Daaruit komt de wens naar voren om prak­tische in­for­ma­tie te delen met ker­ke­lijke vrij­wil­li­gers over toe­slagen en rege­lingen. Daar­naast pleiten res­pon­denten ervoor dat de kerk meer een agen­de­rende rol op zich neemt door, bij­voor­beeld in het publieke debat, aan­dacht te vragen voor armoede in Neder­land. Dat is hard nodig gezien de stij­ging van het aantal hulp­vra­gen.

In 2022 is het drie­jaar­lijkse onder­zoek van kerken rond armoede­be­strij­ding voor de negende keer sinds 2002 uitge­voerd. Aan het onder­zoek, geor­ga­ni­seerd door het Knoop­punt Kerken en Armoede, nemen de meeste Neder­landse kerk­ge­noot­schappen deel.