Mgr. de Korte sprak in Tiltenberg over Kernbegrippen van sociale leer

gepubliceerd: dinsdag, 8 december 2009
Bij gelegen­heid van de maan­de­lijke Wil­li­brord­dag sprak mgr. dr. G.J.N. de Korte maan­dag in De Tilten­berg over "Katho­liek denken over de goede samen­le­ving in een tijd van crisis". 's Avonds was hij aanwe­zig bij de Eucha­ris­tie­vie­ring, tij­dens welke Gino Martina, één van de vijf se­mi­na­risten van het bisdom Gro­nin­gen-Leeu­war­den die hun studie aan de Tilten­berg volgen, de admissio ont­ving. Mgr. Punt verleende de admissio aan drie stu­den­ten voor het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam: Jeroen de Wit, Jim Schil­der en José Marin del Val.

In zijn lezing beschreef mgr. De Korte de rol van de Kerk in de hui­dige samen­le­ving, ver­trek­kende vanuit de actuele pro­ble­ma­tiek op zowel finan­cieel als eco­lo­gisch gebied. Hij wees daarbij op de lange traditie die de Kerk - en de chris­te­lijke gods­dienst in het alge­meen - kent in haar strijd tegen sociaal onrecht, waarbij zij voort­bouwt op het Oude Testa­ment en de leer van Christus. Kern­be­grippen van het katho­liek sociaal denken zijn: het personalisme, de mens als Gods beeld en gelijkenis, de soli­da­ri­teit, de verwer­ke­lij­king van het " bonum commune", de sub­si­dia­ri­teit en de centrale plaats voor de vrij­heid en verant­woor­de­lijk­heid van de mens en zijn ge­meen­schappen. De bis­schop sloot zijn lezing af met een over­zicht van de jongste en­cy­cliek van Paus Bene­dic­tus XVI, Caritas in Veritate.

Tijdens het buffet na de Eucha­ris­tie­vie­ring boden de cantores mgr. G. De Korte de Gre­go­ri­aanse CD "Lux" aan, waar­van intussen al bijna 400 exemplaren zijn verkocht.