Documentaire Koorschool Haarlem in premiere

gepubliceerd: donderdag, 10 februari 2011

Onder groot en­thou­sias­me is op zon­dag­avond 6  februari j.l. de do­cu­mentaire ‘Angels of Haar­lem’ in de Philharmonie van deze zelfde stad in premiëre gegaan. De eerste DVD die van deze do­cu­mentaire is gemaakt, is overhan­digd aan burge­mees­ter Bernt Schnei­ders die in zijn dank­woord aangaf trots te zijn op zoveel Haar­lem pro­mo­tie. Hij fe­li­ci­teerde het Muziek­in­sti­tuut met haar 65 jarig jubileum en met het gewel­dige do­cu­ment wat over het Instituut is gemaakt.

De do­cu­mentaire wordt op zon­dag 13 februari om 13.00 uur uitgezon­den op Neder­land II en op 14 februari ’s-avonds herhaald.

‘Angels of Haar­lem’ geeft een uniek beeld van de beroemde basis­school die Neder­land rijk is.

In de traditie van beroemde jongenskoren uit Engeland wor­den leer­lin­gen hier naast het gewonde onder­wijs ook opgeleid tot pro­fes­sio­nele koorzan­gers.

Dankzij een speciale vrij­stel­ling van de Minister van Onder­wijs is een groot deel van de lesuren helemaal aan muziek gewijd. Iedere dag krijgen de kin­de­ren lessen als stem­vor­ming en solfège en ook bespelen alle leer­lin­gen een muziekinstru­ment.

Centraal in de film staat Abel Keppel, een leer­ling uit groep 8. Te zien is hoe hij auditie doet bij de Neder­landse Opera voor De Heksen van Venetië van Philip Glass. Daar­naast komen muziek­do­cente Sanne Nieuwen­huij­sen, oud-leer­ling Caroline Heller en oud-directeur Mgr. Jan Valkes­tijn aan het woord, en geeft mezzo sopraan Tania Kross een bij­zon­dere masterclass.

Alle leer­lin­gen zijn lid van het beroemde Ka­the­drale Koor, waar ook een groot aantal oud-leer­lin­gen aan verbon­den blijft. Twee tot drie keer per maand zingen de kin­de­ren in de ka­the­drale basiliek aan de Leidse­vaart, maar ook optre­dens op de be­lang­rijke klassieke podia van Neder­land. Regisseur Jaap van Eyk volgt de Bavo­can­to­rij op tournee in Engeland en het Ka­the­drale Koor tij­dens de aanloop naar het kerst­con­cert in de Bavo­kathe­draal

Het be­lang­rijk­ste thema van de ‘Angels of Haar­lem’ is het evenwicht tussen de eeuwen­oude traditie van de li­tur­gie en het moderne karakter van de school. Want wat beweegt ouders en kin­de­ren zich anno 2011 in een wereld van reli­gi­euze en klassieke muziek te storten?

‘Angels of Haar­lem’ is een prach­tig portret van een vrolijk huis vol muzikale engeltjes.

De DVD is verkrijg­baar via de Koor­school aan de Wester­gracht 61 te Haar­lem voor € 15

Tele­fo­nisch be­stel­len kan van dins­dag t/m vrij­dag op nummer: 023-5311054