Mgr. Punt viert Doop van de Heer in Ethiopië

gepubliceerd: zondag, 30 januari 2011

De bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam, mgr. dr. Jos Punt, binnen de Neder­landse bis­schop­pen­con­fe­ren­tie belast met de missie-portefeuille bracht half januari een kort bezoek aan Ethiopië en Kenia.

Op uit­no­di­ging van de patriarch van de Ethiopisch-Orthodoxe Kerk was mgr Punt aanwe­zig bij het grootste feest van deze zeer oude Kerk, de Doop des Heren of Timkat. Het feest geldt in de Ethiopische Kerk als het grootste van het jaar, naast dat van de Kruisvin­ding in sep­tem­ber.

De reis naar Ethiopië verliep voor de bis­schop niet zon­der problemen: door mist in Frankfurt, waar de vlucht naar Addis Abbeba zou beginnen, werd de aan­slui­ting gemist en was er een dag vertra­ging. Het vliegtuig dat een dag later ver­trok kreeg onderweg tech­nische moei­lijk­he­den waardoor een noodlan­ding op het vlieg­veld van Dubrovnik moest wor­den gemaakt. Uit­ein­de­lijk was het gezel­schap woens­dag­och­tend om 6 uur in Addis, juist op tijd om het spectaculaire feest met urenlange zang en de ze­ge­ning van het doop­wa­ter, bijgewoond door tien­dui­zen­den gelo­vi­gen, mee te maken.

Tien­dui­zen­den gelo­vi­gen had­den zich bij zonsopgang verzameld op een groot terrein in het mid­den van de stad. Bij een bassin in het mid­den daar­van waren de Patriarch van de kerk, bis­schop­pen, pries­ters en gasten – zoals am­bas­sa­deurs, onder wie de Neder­landse. Hier ontmoette mgr. Punt de Ethiopische kerk­vorst. De bis­schop heeft goede connecties met de Ethiopiërs, net als met de andere oriëntaalse chris­te­nen zoals Syriërs, Kopten en  Armeniërs, die allemaal meetrekken in de jaar­lijkse sacra­ments­pro­ces­sie in Am­ster­dam, we­reld­wijd een unicum.

Het water werd gezegend door de Patriarch, waarop pries­ters en diakens eromheen trokken met wierook en kruisen. Psalmen en gebe­den wer­den gereci­teerd, frag­menten uit het evan­ge­lie gezongen De plech­tig­heid, die negen uur (!) duurde, werd af­ge­slo­ten met de ver­de­ling van het doop­wa­ter onder de gelo­vi­gen, inmiddels aangegroeid tot enkele hon­derd­dui­zen­den.

De plech­tig­heid in Addis was één van de vele in het hele land, dat een kleine veer­tig miljoen orthodoxe chris­te­nen telt.