Uiteenlopende resultaten Actie Kerkbalans

gepubliceerd: donderdag, 13 januari 2011

Actie KerkbalansDe in­kom­sten van de kerken over 2009 en 2010 uit de Actie Kerk­ba­lans zijn groten­deels gelijk aan die van het voor­af­gaande jaar. Wel is er een verschil tussen de Pro­tes­tantse Kerk en de Rooms-Katho­lie­ke Kerk. De in­kom­sten van de Pro­tes­tantse Kerk blijven waar­schijn­lijk over 2010 gelijk, die van de Katho­lie­ke Kerk vertonen een lichte daling ten opzichte van een jaar eer­der.

Verschillen in re­sul­taten en prognoses

De cijfers over 2009 zijn gebaseerd op de de­fi­ni­tieve gegevens van alle (plaat­se­lijke) kerken. De re­sul­taten van 2010 zijn nog voorlopig en samen­ge­steld op basis van een onder­zoek onder de pen­ning­mees­ters van de plaat­se­lijke kerken.

De re­sul­taten over 2009 geven voor de Pro­tes­tantse Kerk een stij­ging van de in­kom­sten uit Kerk­ba­lans te zien van bijna 1% ten opzichte van een jaar eer­der. De in­kom­sten van de Katho­lie­ke Kerk over 2009 zijn nagenoeg gelijk aan die van 2008. De ver­wach­tingen van het uit­ein­delijke re­sul­taat van 2010 verschillen tussen beide kerk­ge­noot­schappen. De Pro­tes­tantse Kerk lijkt over het afgelopen jaar uit te komen op een stabilise­ring van de in­kom­sten, die van de Katho­lie­ke Kerk gaan waar­schijn­lijk met een kleine 2% teruglopen. De econo­mische crisis, het stokken van de ac­ti­vi­teiten rond Kerk­ba­lans Nieuwe Stijl en, voor de

Rooms-Katho­lie­ke Kerk, de negatieve publi­ci­teit van het afgelopen jaar, zijn moge­lijke ver­kla­ringen voor de prognoses van 2010.

Kerk­ba­lans Nieuwe Stijl

Vijf jaar gele­den werd gestart met Kerk­ba­lans Nieuwe Stijl. Een traject om de Actie Kerk­ba­lans plaat­se­lijk te intensiveren. Op dit moment wordt gewerkt aan een evaluatie van de effecten van de vernieu­wingen die inder­tijd wer­den voor­ge­steld en geïmple­men­teerd. Deze evaluatie is in het eerste kwar­taal van 2011 gereed. De cijfers van de Rooms-Katho­lie­ke Kerk geven al wel aan dat er nog veel po­ten­tieel is voor hogere kerkbijdragen. Dit zeker gelet op de cijfers van de Pro­tes­tantse Kerk waar de opbrengst van de actie Kerk­ba­lans al jaren veel hoger is. Ver­ster­king van Kerk­ba­lans en verho­ging van de in­kom­sten is dringend gewenst. Uit de cijfers van de Katho­lie­ke Kerk blijkt dat de totale uitgaven in 2009 ten opzichte van een jaar eer­der opnieuw zijn gestegen. Een voort­du­rende zorg zijn daarbij de uitgaven aan het on­der­houd van de monu­mentale kerk­ge­bouwen.

Kerk­ba­lans

De Actie Kerk­ba­lans is de grootste fondsen­wer­vingsactie van Neder­land. De actie is een ge­za­men­lijk ini­tia­tief van de Rooms-Katho­lie­ke Kerk, de Pro­tes­tantse Kerk in Neder­land, de Oud-Katho­lie­ke Kerk, de Doops­ge­zinde Sociëteit en de Remonstrantse Broe­der­schap. De kerken voeren ge­za­men­lijk campagne voor Kerk­ba­lans; de opbrengsten zijn voor de lokale pa­ro­chies en ge­meen­ten. Dit jaar wordt deze actie gevoerd onder de titel ‘De kerk is van blijvende waarde’.