Start van de Bisschoppelijke Adventsactie 2010

gepubliceerd: dinsdag, 16 november 2010

Zondag 28 no­vem­ber start de nieuwe bis­schop­pe­lijke Ad­vents­ac­tie. Tien­tal­len pa­ro­chies hebben al laten weten dat zij volop actie willen voeren om de kracht en de nood van de kerken in ont­wik­ke­lings­lan­den onder de aan­dacht te brengen. Ad­vents­ac­tie is uniek in Neder­land omdat zij bestaande organi­sa­ties verbindt en voor de uit­voe­ring van de actie steunt op de mede­wer­king op het bestaande ker­ke­lijke net­werk.

Adventsactie 2010Het ligt mis­schien niet voor de hand om aan de katho­lie­ke kerk te denken als een we­reld­wijde ont­wik­ke­lings­orga­ni­sa­tie. Met tien­dui­zen­den scholen, zieken­hui­zen, zorg­posten, vor­mings- en oplei­dings­cen­tra draagt de katho­lie­ke kerk direct bij aan de verwezenlij­king van de mil­len­niumdoelen. Ze doet dit omdat het past bij haar bele­ving van het Evan­ge­lie als dienst aan God en dienst aan de mensen. De katho­lie­ke kerk is duur­zaam aanwe­zig in de samen­le­vingen en kan ook voor andere ont­wik­ke­lings­orga­ni­sa­ties een ef­fec­tieve partner zijn door haar inter­na­tio­nale organi­sa­tie.

De bis­schop­pe­lijke Ad­vents­ac­tie laat het licht vallen op deze kant van de kerk door vijf­tien projecten bij­zon­der voor te stellen. Ieder project wordt gedragen door een man of vrouw, een pries­ter, reli­gi­eus of leek die een verschil maakt in zijn of haar eigen omge­ving. Missie en ont­wik­ke­lings­werk is altijd samen­wer­king in weder­zijds respect en met ver­trouwen op elkaars kunde en in­te­gri­teit. Pa­ro­chies kunnen zelf een voor­keurs­pro­ject kiezen om zich meer verbon­den te weten met een doel­stel­ling of een ge­meen­schap. In de zon­da­gen van de Advent wordt voor de Ad­vents­ac­tie geld in gezameld via acties, collectes en inzamelingen na de vie­rin­gen.

Meer in­for­ma­tie: www.ad­vents­ac­tie.nl