Brief van Caritas Iraq

gepubliceerd: dinsdag, 2 november 2010

Ons missie­secre­ta­riaat ont­ving de on­der­staan­de brief met foto’s van Caritas Irak over de mis­da­dige aanval op een kerk in Bagdad, maan­dag 1 no­vem­ber j.l. Bij de brief zaten ook enkele schokkende foto's.

Caritas Irak

Beste vrien­den,

Ondanks de tragedie die alle mensen van goede wil in de hele wereld heeft geschokt door het marte­laar­schap van tien­tal­len on­schul­dige en weer­loze bur­gers en evenzovele erns­tig gewon­den gaan jullie broe­ders en zusters van Caritas Irak door met hun werk voor vrede ondanks de enorme moei­lijk­he­den. Som­mi­ge van de slacht­of­fers waren veilig aan het bid­den in het huis van God toen zij zich plot­se­ling aan­ge­vallen wisten door gewapende mannen, zwaar bepakt met kogels, granaten en bomgordels – moor­den, moor­dend zon­der barm­har­tig­heid. Hele families zijn vermoord terwijl vrouwen schreeuw­den en vrouwen hun nood uit­kreetten. De shock was enorm. Maar wij gaan door met ons veld­werk zo goed als we kunnen:

1. Bezoeken van de gewon­den in de zieken­hui­zen om hulp te verlenen en hen nabij te zijn
  2. Bezoeken van de families van de marte­laars om hun meeleven en steun aan te bie­den
  3. We nemen deel aan de uit­vaar­ten en assis­te­ren waar moge­lijk bij het gerechte­lijk onder­zoek.

Zij vragen u allen om uw steun in gebed voor allen en hopen dat de Chris­te­nen in Irak bij blijft staan. We maken ons grote zorgen en daarom blijven we u vragen om Chris­te­nen in Irak in hun be­proe­ving te helpen.

U kunt de Irakezen direct onder­steunen via Ad­vents­ac­tie.nl. Het project “kin­de­ren een zorg” wordt door Caritas Irak uitge­voerd en is gericht op de opvoe­dingson­der­steu­ning van moe­ders en preventieve zorg voor kin­de­ren. Caritas Irak doet dit aanbod aan chris­te­nen en moslimvrouwen om begrip en sympathie te kweken voor de zo bedreigde chris­te­nen. Het project “moe­dig gastvrij” is bedoeld om gevluchte Chris­te­nen die ver­blij­ven in vluch­te­lingen­kampen in Noord Irak een hart onder de riem te steken door hen met een voedselpakket tegemoet te komen.