Bisschop van Miao (India) bezoekt Mgr. Punt

gepubliceerd: vrijdag, 22 oktober 2010

Mgr. George Pallipparambil SDB is de eerste bis­schop van het bisdom Miao. U kunt het vin­den in het Noord-Oosten van India, boven Bang­la­desh en grenzend aan Tibet en Myanmar. Het bisdom is opgericht in 2005 als logisch gevolg van de groei van de kerk in deze regio.

Mgr. George ver­telde met passie over zijn diocees en vooral de mensen die er wonen. Hij verhaalde over de groei van de katho­lie­ke kerk, over de wijze waarop stammen tot beke­ring komen en zijn pas­to­rale priori­teiten. Na jaren van tegen­wer­king door de staat is de katho­lie­ke kerk in de deel­staat Arunachal Pradesh nu meer of min­der erkend. Haar in­span­ningen voor onder­wijs, de vertaling van de Bijbel in de stamtalen en bovenlokale organi­sa­tie van de katho­lie­ke kerk zijn voor de bevol­king be­lang­rijk. Zij voelen zich opgeno­men in een grotere ge­meen­schap en ontlenen daar waar­dig­heid aan, hun taal wordt door de vertaling van de Bijbel erkend en tege­lijk helpt de structuur van de katho­lie­ke kerk om sterke stam­mentegen­stel­lingen en interne machtsstrijd te boven te komen.

Bis­schop Punt ver­telde op zijn beurt van de ont­wik­ke­lingen in het bisdom, de gevolgen van de seculari­sa­tie, de ingrijpende reorgani­sa­tie van het pas­to­raat en trans­for­ma­tie van het bisdom tot een missio­naire kerk. Ge­con­sta­teerd werd dat beide bis­dom­men een bron van in­spi­ra­tie voor elkaar kunnen zijn.

Meer in­for­ma­tie: www.miaodiocese.org