Mariaprocessie in Haarlem

gepubliceerd: dinsdag, 8 juni 2010

Het 101ste lustrum van het beeldje van Maria, Onze Lieve Vrouw van Haar­lem, wordt op zon­dag 20 juni gevierd. In 2005 werd in de St. Joseph­kerk in de Jans­straat her­dacht dat het beeldje al 500 jaar in Haar­lem bekend is.

Processie van 2005 (foto: Steef pardoen)De devotie tot Maria van Haar­lem heeft dus al een hele lange ge­schie­de­nis die begint bij de his­to­rische registratie van de wij­ding van dit genade­beeldje door bis­schop Adrianus van Appeltern op 2 juni 1505. Het beeldje werd geplaatst in de Begijnhof­kerk, nu Waalse kerk.

Door de Re­for­ma­tie en de ver­dere loop der ge­schie­de­nis bleef het wat stil rond Maria van Haar­lem. Met de bouw van de St. Joseph­kerk in de 19e eeuw en de eigen kapel voor Maria werd de plaats van Maria van Haar­lem dui­de­lijker.

In de nood van met name de Tweede Wereld­oor­log en de crisis rond de opstand in Hongarije in 1956 inspireerde Maria van Haar­lem tot een regel­ma­tige stille gebedsomgang door de bin­nen­stad van Haar­lem. Deze zullen we dus weer gaan doen op zon­dag 20 juni. Om 18.00uur beginnen we met een kort Marialof in de St. Joseph­kerk, waarna de pro­ces­sie zal wor­den opge­steld voor de omgang door de bin­nen­stad. Bis­schop Punt zal als hoofd­cele­brant voor­gaan in het Lof en in de pro­ces­sie.