Bisdom Haarlem-Amsterdam










Delen:
meld deze pagina op Twitter meld deze pagina op Facebook
Volgen:
link naar de RSS Feed van de laatste nieuwsberichten volg Pancratiusparochie op Twitter volg Pancratiusparochie op Facebook

Doís en doníts voor uw parochie

Om aantrekkelijk te worden voor millennials

gepubliceerd: woensdag, 8 mei 2019

Millennials zijn jongeren geboren tussen 1980 en 2000, dus in de leeftijdscategorie van 19 tot en met 39 jaar. Een groep die merkt dat het aanbod van de katholieke kerk niet altijd toe­reikend is. Wij vonden een aantal praktische do’s en don’ts om hen beter onderdeel te laten zijn van de kerk­ge­meen­schap.

Het is niet de totale oplossing maar een mooie stap om met de parochie te zetten om millennial-vriendelijker te worden.

Plan geen dagelijkse Missen alleen voor gepensioneerden

Vaak zijn er alleen dagelijkse Missen na 8 uur ’s ochtends, waarmee de parochie uitstraalt: ‘Wij willen niet dat werkende mensen onze Mis bijwonen’.

Plan een Heilige Mis zodanig dat ook werkende en stude­rende mensen aanwezig kunnen zijn

Wanneer een parochie bereid is om één of meerdere dagelijkse Mis(sen) of een middagmis voor deze millennials in te plannen, leeft het zijn eigen bood­schap uit: “Wij willen ons aanpassen om aan een behoeften te voldoen of om een kans te creëren, in plaats van vast te houden dat zij offers moeten brengen voor de onze.”

Bonustip van millennials: Plaats een schema van de Mistijden bovenaan je Facebook­pagina, met name tijdens speciale tijden zoals de Goede Week.

Laat de mogelijkheden om dienstbaar te zijn niet de koninkrijkjes van oudere generaties worden

Millennials willen zich ook inzetten voor de gemeen­schap, maar vaak worden de plekken opgevuld door oudere mensen die zich niet kunnen inbeelden om dingen anders te doen dan voorheen. Jongeren willen geen parochieblaadje rondbrengen, want die lezen ze zelf ook niet. Of verkopen niet graag koekjes, want dat doen kinderen. Jongeren willen meedenken in de kern van de organisatie, koster zijn, of hun expertise en kennis inzetten voor de gemeen­schap.

Maak de kerk een plek waar millennials hun gemeen­schap kunnen dienen

Een van de grote voordelen van lidmaat­schap van de kerk is dat het als een soort tegengif dient voor de egocentrische en isolerende sociale media­cul­tuur. Religie verbindt je niet alleen met God, maar verbindt je ook met je gemeen­schap door anderen te dienen. “Als kerken millennials willen houden, moeten ze ‘de sleutels van de auto geven’ en hen toestaan ​​om gelegenheden voor parochiediensten te creëren die passen bij hun mogelijkheden en be­schik­baarheid.”

Bied niet slechts één uur per week biecht­gele­gen­heid aan

Millennials ervaren het sacrament van de biecht als een sacrament speciaal voor hen gemaakt. Het stelt hen in staat om zich te concentreren op hun unieke per­soon­lijke levensverhaal en hoe dat raakt aan God en de wereld. Maar voor werkende mensen is het moeilijk om te biechten op een zaterdag, de dag waarop al hun bood­schappen ook moeten gebeuren. Voor degenen met kinderen is dat nog moeilijker.

Bied vaker en ‘s avonds biecht­gele­gen­heid aan

Als de kinderen op bed liggen, tijdens een vrije avond of nog even voor de vergadering van van­avond begint, is er ruimte bij millennials. Biedt het sacrament eventueel aan in combinatie met een Mis of een aanbiddingsmoment. Het liefst dagelijks of een aantal keer per week. En als u denkt: ‘maar die tijd hebben we niet?’. Dan is het misschien goed om na te denken welke dingen daad­wer­ke­lijk de levensvat­baar­heid van uw parochie toekomst geven.

Bied niet alleen groepjes aan voor oudere mensen

In veel parochies zijn er groepjes specifiek voor, ouderen, zoals knutsel- of kaart­groepen, oudere gebeds­groepen of koren.

Sta toe dat jonge mensen hun stijl gemeen­schap creëren

Bied een zondag­avondmis aan met daarna een potluckdinner. Dat is iets waar jongeren op afkomen en tegelijkertijd ook interessant kan zijn voor het hele gezin, voor alle leeftijden.

Probeer niet hip te zijn

Wanneer oudere mensen proberen contact te leggen met jongeren, is het gevaar dat ze snel invullen wat jongeren willen zonder dat ze dat eigenlijk goed weten. Als we beter nadenken over wat ons aantrok toen wij jong waren, zouden we nu ook beter kunnen begrijpen wat jongeren willen. Hoe keken wij toen tegen ouderen van toen aan en met welke houding inspireerde zij ons of juist niet.

Hip proberen te zijn, met hippe activiteiten en bezigheden raakt de jongeren niet als het niet echt is wie we zijn als kerk.

Wees authentiek

Millenials willen authenticiteit en een kerk die uitstraalt wat die is. Steeds meer jongeren binnen de kerk houden van Eucharistische aanbidding, devotie en traditie die de kerk van vroeger uit meeneemt. (Maak deze dingen be­schik­baar buiten werktijden!).

Samenvatting

Probeer niet te zijn wie je niet bent - wees wie je bent, en maak het be­schik­baar voor iedereen.

Bron

Bron van deze Do’s en Don’ts is een artikel van Tom Hoopes op Aleteia:

Op de website van het jon­ge­ren­pas­to­raat staat de volledige vertaling van het artikel:




Bisdom Haarlem - Amsterdam • Postbus 1053 • 2001 BB  Haarlem • (023) 511 26 00 • info@bisdomhaarlem-amsterdam.nlDisclaimerDeze website is gerealiseerd door iMoose