Bisschop condoleert Polen in Nederland

gepubliceerd: dinsdag, 13 april 2010

In een brief aan de Am­bas­sa­deur van Polen in ons land, dr. Januz Stanćzyk, heeft de bis­schop van Haar­lem Am­ster­dam, mgr. Dr. J Punt, zijn leedwezen betuigd met het noodlot­tig ongeval van zater­dag, waarbij onder bijna hon­derd mensen ook de presi­dent van Polen, Lech Kaczynski en zijn echt­ge­note Maria om het leven kwamen.

“Namens de gelo­vi­gen van het Bisdom Haar­lem-Am­ster­dam wil ik u van harte mijn intens medeleven betuigen en u condoleren met dit grote verlies”, schrijft de bis­schop. “Mijn gedachten gaan uit naar alle in Neder­land wonende en werkende Polen, bij­zon­der hen die verbon­den zijn aan de katho­lie­ke Poolse Ge­meen­schap in Am­ster­dam.” De bis­schop zegt zijn gebed toe voor de zielenrust van de omge­ko­menen en voor Gods kracht en sterkte voor de nabe­staan­den en het hele Poolse volk.

De Bis­schop heeft zijn medeleven betuigd met de Poolse Ge­meen­schap in Am­ster­dam en een krans laten bezorgen voor het tij­de­lijk monu­ment voor de slacht­of­fers in de Paulus­kerk.

De hulp­bis­schop zal ons bisdom ver­te­gen­woor­digen bij de her­den­kings­dienst voor de omge­ko­men Poolse presi­dent in de Paulus­kerk in Am­ster­dam Osdorp. Er is naast een con­do­lean­ce aan de am­bas­sa­deur ook een con­do­lean­ce gestuurd naar het Militair Or­di­na­ri­aat in Polen. De Leger­bis­schop (Mgr. Platszki) is een van de dode­lijk verongelukten.