Nieuwe bisschop voor Roermond

gepubliceerd: maandag, 10 december 2018
foto: Bisdom Roermond
Nieuwe bisschop voor Roermond

Het was een uitermate fees­te­lijk gebeuren in Roermond: 22 bis­schop­pen waren aanwe­zig om de han­den op te leggen bij een nieuwe ambts­broe­der, mgr. Harrie Smeets, bis­schop van Roermond.

De ka­the­drale kerk was niet alleen helemaal vol, veel mensen had­den geen kaart meer kunnen bemach­tigen voor de vie­ring en waren in de Munster­kerk om op een groot scherm de wij­ding te volgen. De minister van Justitie, Ferdinand Grapperhaus, was aanwe­zig evenals staatst­secre­taris Raymond Knops. Vanzelf­sprekend ontbrak ook de gouverneur van Limburg, com­missa­ris van de Koning Theo Bovens niet. Veel rid­ders van het H. Graf waren er, want de nieuwe bis­schop maakt daar deel van uit.

Mgr. Van den Hende, voor­zit­ter van de bis­schop­pen­con­fe­ren­tie was de hoofd­con­se­cra­tor en werd geassis­teerd door mgr. Frans Wiertz en mgr. Everard de Jong. Kar­di­naal Willem Eijk werd op deze dag geoperereerd en er werd speciaal voor zijn herstel gebe­den.

Zowel Mgr. J.M. Punt als Mgr. J.W.M. Hendriks namen deel aan de plech­tig­heid en wensen de nieuwe bis­schop veel geluk en zegen over zijn apos­to­lische werk voor Bisdom Roermond.