De Kerk geeft jou steuntjes in de rug

gepubliceerd: woensdag, 30 augustus 2017

De tweede video van een serie van vijf van Katho­liek­le­ven.nl laat ons kennis­ma­ken met Jennie Dank­baar met een bij­zon­der verhaal over wat de Kerk voor haar betekent.

Jennie Dank­baar was niet katho­liek, maar werd in 2015 opgeno­men in de Katho­lie­ke Kerk. Dat gebeurde tij­dens de paas­wake in de Sint Nicolaas­basi­liek in Am­ster­dam. Ze had ontdekt dat de Katho­lie­ke Kerk je als gelo­vi­ge heel veel ‘steuntjes in de rug’ geeft. Ze ver­telt: “Dat is in de vorm van bij­voor­beeld heel simpel een kaarsje bran­den, maar ook de hele li­tur­gie met alle onder­de­len.”

Die steuntjes in de rug gaven de door­slag. En in dit filmpje ver­telt ze wat haar grootste verras­sing was.

In het weekend van 9 en 10 sep­tem­ber doen katho­lie­ke pa­ro­chies mee met ‘Back to Church: Kerk­proe­ve­rij’. Het is een uit­no­di­ging om de band met de Katho­lie­ke Kerk te vernieuwen en ver­der te ver­die­pen. Mgr. Van den Hende zegt het zo in het boekje dat uit­ge­ve­rij Adveniat voor dit weekend maakte: “‘Kerk­proe­ve­rij’ wil zeggen dat je opnieuw mag proeven hoe waarde­vol de Kerk is in onze levenslange dialoog met God en met de mensen om ons heen. Zo bezien, is ‘Back to Church’ geen stap ‘terug’, maar een stap voor­waarts.”

Jennie Dank­baar zette die stap. Bekijk het filmpje en ontdek wat zij zo mooi en in­druk­wek­kend vindt!