(Foto)verslag Jongeren­programma Stille Omgang

gepubliceerd: woensdag, 25 maart 2009
Foto's: Wim Velzeboer en Michiel van Hout

Ruim 400 jon­ge­ren waren afgelopen zater­dag­avond aanwe­zig bij het Jon­ge­ren­pro­gramma van de Stille Omgang (SO) in de Mozes & Aaron­kerk in Am­ster­dam. Het betrof de 128ste editie van de Stille Omgang in de hoofd­stad.

Krach­tig jon­ge­ren­pro­gramma

De ge­schie­de­nis van het mirakel en het thema ‘Kracht!’ ston­den centraal in een af­wis­se­lend pro­gram­ma van entertain­ment en ver­die­ping. Black gospel­koor G.L.O.W. (voor­heen Breeze Mass Choir) liet ie­der­een swingen en jon­ge­ren­koor St. Victor uit Noordwijkerhout en een muziek­groep o.l.v. Vera van Dijk ver­zorg­den de muzikale onder­steu­ning tij­dens de af­slui­ten­de eucha­ris­tie­vie­ring.

Mgr. van den Hende, bis­schop van Breda, sprak op in­ter­ac­tie­ve wijze over het thema ‘Kracht!’ “Uit­ein­de­lijk”, zo stelde mgr. van den Hende, “is kracht niet een vaag iets dat door de ruimte zweeft, maar Iemand: God zelf, die ons in de Eucha­ris­tie nabij komt”.

Voor­af­gaand aan het lopen van de Stille Omgang gingen mgr. Punt, bis­schop van Haar­lem-Am­ster­dam, en mgr. van den Hende voor in de eucha­ris­tie­vie­ring. Op de eucha­ris­tie­vie­ring volgde een moment van aanbid­ding, waarbij het vijf minuten in­druk­wek­kend stil was in de Mozes en Aaron­kerk. Na het lopen werd af­ge­slo­ten met koffie/thee in de Doops­ge­zinde kerk aan het Singel.

Kijk op www.stille-omgang.nl/jon­ge­ren om twee foto­ver­slagen van het SO-Jon­ge­ren­pro­gramma te bekijken.

SO-Jon­ge­ren­pro­gramma op tele­vi­sie

Vanavond – 25 maart – besteedt de KRO in het pro­gram­ma Urbi@Orbi aan­dacht aan het SO-Jon­ge­ren­pro­gramma. De camera volgt dan twee zussen – Jacqueline en Leonie van Berkel – die meehielpen als vrij­wil­li­ger bij het jon­ge­ren­pro­gramma. De uitzen­ding is van­avond te zien om 17.05 uur op Neder­land 2.

Stille Omgang 2010

Volgend jaar wordt de Stille Omgang gehou­den op 20 maart 2010. Opnieuw zal er dan een jon­ge­ren­pro­gramma geor­ga­ni­seerd wor­den.