Kerkbalans 2016 inluiden

Zaterdag 16 januari 2016 om 12.00 uur

gepubliceerd: vrijdag, 13 november 2015

Kerkbalans 2016 inluidenHoe zorgen we voor een nog po­si­tie­vere sfeer rond Kerk­ba­lans? Uit die vraag is het idee ontstaan om als Rooms Katho­lie­ke Kerk, Pro­tes­tantse Kerk en Oud-Katho­lie­ke Kerk Kerk­ba­lans aan­ko­mend jaar let­ter­lijk in te lui­den.

Op zater­dag 16 januari 2016 willen we om 12.00 uur door heel Neder­land de klokken lui­den voor de vrij­wil­li­gers van Kerk­ba­lans. Zodat ze zich gesteund weten. De klokken lui­den we niet zelf. Dat laten we doen. Door bekende Neder­lan­ders die de waarde van de kerk zien en willen uitdragen. Behalve de vrij­wil­li­gers nodigen we ook jour­na­listen uit om bij het inluid­mo­ment aanwe­zig te zijn. Zo creëren we een manier om jour­na­listen op een po­si­tie­ve manier over Kerk­ba­lans te in­for­meren. In dit artikel leest u hoe u in uw woon­plaats een Kerk­ba­lans-inluid­mo­ment kunt or­ga­ni­se­ren. En wat het u oplevert als u dat zou doen.

Nieuwe manier

Voordat we direct in de organi­sa­tie­mo­dus schieten, doen we eerst een stapje terug naar de ach­ter­grond van het idee. Waarom zou­den we Kerk­ba­lans op zo’n nieuwe manier van start willen laten gaan? Hier­on­der de be­lang­rijk­ste redenen:

Voor­beeld invulling start­bij­een­komst

• 11.15 uur – Inloop met koffie, thee, limonade en wat lekkers, gevolgd door een wel­komst­woord door de kerkrent­mees­ter/ pen­ning­mees­ter of voor­gan­ger/ pastoor en een korte speech door de BN’er die de klok luidt

• 12.00 uur - De klok wordt geluid

• 12.15 uur – Eventueel uit­de­len ma­te­ri­alen aan vrij­wil­li­gers en einde

Wat levert een Kerk­ba­lans-inluid­mo­ment u op?

• Vrij­wil­li­gers voelen zich ge­waar­deerd en ge­mo­ti­veerd

• Gevers kennen Kerk­ba­lans en zijn en­thou­siast

• Po­si­tie­ve berichten in de lokale media

• Hogere opbrengst

Waarom Am­stel­veen Kerk­ba­lans inluidt

“Met het inluid­mo­ment wor­den alle betrok­ke­nen en­thou­siast gemaakt over wat de kerk kan betekenen. Niet alleen voor de kerk­le­den maar ook voor de buurt, wijk of stad. Een mooie motivatie voor Kerk­ba­lans!”

Yvonne Teitsma, com­mu­ni­ca­tie­ad­vi­seur Pro­tes­tantse Kerk Am­stel­veen - Buitenvel­dert

Samen­wer­king Kerken

Bij­zon­der aan het inluid­mo­ment is de samen­wer­king tussen de Rooms Katho­lie­ke Kerk, Pro­tes­tantse Kerk en de Oud-Katho­lie­ke Kerk. Door de samen­wer­king ligt de focus op de maat­schap­pe­lijke rol van de kerk op lokaal en natio­naal niveau. De actie Kerk­ba­lans zelf wordt wel per lokale pa­ro­chie of ge­meen­te uitge­voerd.

Vrij­wil­li­gers in het zonnetje

Kerk­ba­lans is voor vrij­wil­li­gers niet altijd de meest ge­mak­ke­lijke actie. Soms krijgen ze nare reacties aan de deur. Onder­zoek wijst uit dat een ge­za­men­lijk, posi­tief moment bijdraagt aan hun motivatie. Vrij­wil­li­gers voelen zich gezien en gesteund. Bovendien krijgen ze eventueel ook direct hun spullen uit­gereikt en wor­den zo dus ook let­ter­lijk toe­gerust.

Po­si­tie­ve verhalen

Jour­na­listen zoeken soms de negatieve toon­zet­ting: krimpende kerk, te­rug­lo­pende opbrengsten. Door bekende Neder­lan­ders de waarde van de kerk te laten uitdragen, geven we hand­vat­ten voor po­si­tie­ve verhalen. Bovendien biedt dit idee hand­vat­ten om zelf meer­dere ‘pers­waar­dige momenten’ te or­ga­ni­se­ren (aan­kon­di­ging, voor­be­rei­ding, inter­view met de klok­ken­lui­der, de actie zelf, ver­slag na afloop). Zo creëert u meer­dere berichten in lokale en regionale kranten en wor­den ook de po­ten­tiële gevers via de media optimaal geïn­for­meerd dat Kerk­ba­lans eraan komt.

Het belang van Kerk­ba­lans

Dankzij Kerk­ba­lans kunnen kerk­ge­meen­schappen actief zijn. Het idee leeft vaak dat dit een ‘gas-water-licht’-actie is. Niet iets om mee naar buiten te tre­den. Terwijl het juist dankzij Kerk­ba­lans is dat de kerk haar rol van bete­ke­nis kan spelen.

Kerk in de samen­le­ving

De kerk vervult van oudsher een maat­schap­pe­lijk rol in de samen­le­ving in allerlei projecten en ver­ban­den. Met deze in­luid­ac­tie laten we de bekende Neder­lan­ders / inwoners ver­tellen waarom ze en­thou­siast zijn over de kerk en op die manier komt aan bod wat de kerk voor onze samen­le­ving betekent: van schuld­hulp­ver­le­ning, tot onder­steu­ning van man­tel­zor­gers. Van een plek om te vieren en te rouwen, tot een schuil­plaats voor wie dat nodig heeft.

Rea­lis­tische aanpak

Wordt u al en­thou­siast? Bent u al aan het bedenken wie in uw woon­plaats dé aangewezen persoon is om Kerk­ba­lans in te lui­den? Of ziet u vooral de krappe tijdspanne en vraagt u zich af hoe u dit er in ’s hemels­naam bij kunt hebben? We rea­li­se­ren ons dat het idee nieuw is en de nodige in­span­ning vraagt. Daarom kiezen we voor een rea­lis­tische aanpak. Als in 2016 in ieder geval in één stad per provincie Kerk­ba­lans op deze manier van start gaat, maken we een mooi state­ment. Vanuit het Lande­lijk campagne­team Kerk­ba­lans gaan we zorgen dat deze plaatsen veel aan­dacht krijgen. Ook van de lan­de­lijke pers.

Stappen­plan en onder­steu­ning

Ziet u het ook zitten om in uw plaats Kerk­ba­lans in te lui­den? Weet dan dat u op onder­steu­ning kunt rekenen. We hebben com­mu­ni­ca­tie­bu­reau Buro Dirigo ingehuurd om uit­no­di­gings­brie­ven, pers­be­richten en andere uit­voerende werk­zaam­he­den op te pakken. Als u besluit met dit idee aan de slag te gaan, kunt u gebruik maken van een stappen­plan met bijbe­ho­rende ma­te­ri­alen. Dit stappen­plan helpt u het inluid­mo­ment op lokaal niveau te rea­li­se­ren. Hierin vindt u alle mid­de­len die u nodig hebt voor het inluid­mo­ment, zoals een draai­boek. Op de Kerk­ba­lans-web­si­te kunt u meer over de actie lezen en het stappen­plan down­loa­den. Gebruik maken van het stappen­plan en bijbe­ho­rende ma­te­ri­alen is gratis. U betaalt alleen de kosten voor lokale zaken als koffie en thee en mis­schien een bloemetje voor de bekende Neder­lan­der en derge­lijke.