Eerste week synode

Luisteren naar de uitdagingen voor gezinnen

gepubliceerd: dinsdag, 13 oktober 2015
De eerste week van de Algemene Gewone Ver­ga­de­ring van de Bis­schop­pen­synode die van 4 tot 25 ok­to­ber in Rome wordt gehou­den, zit er op. In deze eerste week was het sub­the­ma ‘Luis­te­ren naar de uit­dagingen voor ge­zin­nen’ en dit verwees onder meer terug naar wat tij­dens de voor­gaande synode in 2014 is be­spro­ken. Kar­di­naal Eijk: “Het was een intensieve maar boeiende week. Ik vind het ook dit keer weer bij­zon­der dat ik deel­ne­mer mag zijn aan de synode.”

GezinssynodeDe deel­ne­mers aan de synode ver­ga­deren in plenaire bij­een­komsten tij­dens de zogeheten Algemene Con­gre­ga­ties, maar ook in kleinere taal­groepen, de Circuli minores. De ko­men­de twee weken buigen zij zich over de laatste twee hoofd­stukken uit het werk­do­cu­ment met de titels ‘Onder­schei­ding van de roe­ping van het gezin’ en ‘De missie van het gezin vandaag’.

Ook de korte bijdragen, de zogeheten interventies, van de deel­ne­mers aan de plenaire bespre­kingen en de inbreng van de des­kun­digen wor­den be­spro­ken. Het alge­meen se­cre­ta­riaat van de Bis­schop­pen­synode heeft gevraagd de teksten van de interventies niet te publiceren. Wel wor­den de ver­slagen van het overleg in de taal­groepen ge­pu­bli­ceerd, direct nadat deze de dis­cus­sie over een van de drie delen van het Instru­mentum laboris hebben afgerond en het ver­slag ervan in een plenaire zit­ting is voor­ge­le­zen. Van deze in totaal der­tien Circuli minores, zijn er drie Frans­ta­lig, vier Engels­ta­lig, drie Ita­li­aans­ta­lig, twee Spaans­ta­lig en één Duits­ta­lig.

Ver­vol­gens werkt een com­mis­sie op basis van deze ver­slagen aan een concept­tekst van het slot­do­cu­ment. Deze tekst wordt ver­vol­gens ge­pre­sen­teerd in de laatste Algemene Con­gre­ga­tie, waarna de synode­va­ders hun reactie kunnen geven. Een en ander wordt dan weer ver­werkt in het slot­do­cu­ment dat op zater­dag­och­tend 24 ok­to­ber tij­dens de Algemene Con­gre­ga­tie zal wor­den voor­ge­le­zen. Tijdens de laatste Algemene Con­gre­ga­tie op zater­dag­mid­dag 24 ok­to­ber zal wor­den gestemd over het slot­do­cu­ment; daarbij kunnen de synode­va­ders bij elk van de artikelen van het do­cu­ment aan­ge­ven of ze het ermee eens zijn of niet (placet of non placet).

(bron: rkkerk.nl)