Nieuwe vloer voor Bonifatiuskerk Zaandam

De basis moet goed zijn!

gepubliceerd: woensdag, 22 juli 2015

De Boni­fa­tius­kerk in Zaan­dam ondergaat een gron­dige ver­bou­wing. De foto’s geven een kijkje in de neogo­tische stads­kerk. Een nieuwe vloer moet de kerk­gan­gers weer vaste grond onder de voeten gaan geven.

Dit godshuis werd op Kerst­avond 2012 buiten gebruik gesteld, tot verdriet van de gelo­vi­gen en hun pastoor André Goedhart. Gelukkig zetten het kerk­bestuur en de Zaan­dammers met man en macht alle zeilen bij voor het herstel­pro­ject. Ze wor­den daarbij onder­steund door de Com­mis­sie Fondsen­wer­ving H. Boni­fa­tius­kerk en de Vrien­den van de H. Boni­fa­tius­kerk.

De werk­zaam­he­den zijn onlangs gestart door weth­ou­der A. Verschuren en verlopen goed. Deze unieke beel­den laten dat zien. Van bouwvak wil men hier niet weten. De steungewelven, van waar­on­der tij­dens de bezet­tings­ja­ren de legenda­rische kape­laan Groot het katho­lie­ke verzet aanstuurde en onderduikers verborgen hield, zijn goed zicht­baar.

Het rijks­mo­nu­ment is een bouw­werk van de architecten A.A.J. Margry & J.M. Snickers uit 1899.