Veel gasten bij koperen Jubileum grootseminarie

gepubliceerd: dinsdag, 26 januari 2010
Voor het 12½ jarig bestaan van het Groot­semi­narie wor­den veel gasten verwacht. Naast de Apos­to­lisch Nuntius, mgr. dr. Fr. Bacqué, die hoofd­cele­brant zal zijn in de Eucha­ris­tie­vie­ring en de homilie zal hou­den, is na­tuur­lijk de dio­ce­sane Bis­schop, mgr. dr. J.M. Punt aanwe­zig met de hulp­bis­schop, mgr. J.G.M. van Burg­ste­den, Vica­ris generaal drs. M. de Groot en de alge­meen econoom drs. E. Duijsens. Bij­zon­dere gasten zijn voorts de aarts­bis­schop van Utrecht, mgr. dr. W.J. Eijk en de beide elect-hulp­bis­schoppen, mgr. mr. lic. Th. Hoogen­boom en drs. H. Woorts, evenals de Abt van Egmond G. Mathijsen osb alsmede rectoren van met De Tilten­berg verbon­den oplei­dingen van andere bis­dom­men en stu­den­ten van het Ariënskonvikt. Ook de burge­mees­ter van Bloe­men­daal, de heer R. Nederveen, maakt de vie­ring mee. Ook de pries­ter­stu­denten en de jonge pries­ters die aan het semi­na­rie hebben gestu­deerd zijn uit­ge­no­digd.

Het feest wordt gevierd op maan­dag 1 februari, te beginnen met een vesper- en eucha­ris­tie­vie­ring vanaf 16.00 uur. Na de vespers en de heilige Mis, wor­den in een fees­te­lij­ke zit­ting enkele toe­spra­ken gehou­den en een pre­sen­ta­tie van de ge­schie­de­nis van het semi­na­rie door o.m. drs. B. Hartmann. Tevens wordt de bundel “voor een missio­naire Kerk” ge­pre­sen­teerd, die gere­digeerd werd door drs. J. Vijgen en dr. B. Putter, met artikelen rond dit thema van docenten van de pries­ter­oplei­ding.

Tot nu toe zijn 35 pries­ters gewijd en 25 diakens, die hun oplei­ding geheel of gedeelte­lijk aan het semi­na­rie volg­den. Momen­teel stu­de­ren 46 pries­ter­stu­denten aan De Tilten­berg voor de bis­dom­men Haar­lem-Am­ster­dam, Rotter­dam en Gro­nin­gen-Leeu­war­den en van de abdij van Egmond. Na de zomer komen daar stu­den­ten voor het aarts­bis­dom Utrecht bij.

In 1997 ging de pries­ter­oplei­ding als semi­na­rie van start, toen nog in gebouwen van de zusters Karme­lie­tes­sen in Vo­ge­len­zang. Gelei­de­lijk groeide het aantal stu­den­ten en in 2005 verhuisde de pries­ter­oplei­ding naar De Tilten­berg, even­eens in Vo­ge­len­zang, nadat dit complex was gereno­veerd en uit­ge­bouwd. Sinds het jaar 2000 was de theo­lo­giestudie in het semi­na­rie reeds verbon­den met de theo­lo­gische facul­teit van de Pau­se­lijke La­te­raanse Uni­ver­si­teit, zodat de stu­den­ten kunnen afstu­de­ren met een graad van die Uni­ver­si­teit. De pries­ter­stu­denten bekwamen zich tij­dens hun oplei­ding in filo­so­fische en theo­lo­gische vakken naast een basisstudie van ver­schil­lende mens­we­ten­schap­pen. Stages en een pas­to­raal jaar ron­den de oplei­ding af.

Aan het semi­na­rie stu­de­ren voor het bisdom Haar­lem-Am­ster­dam ook de pries­ter­stu­denten van het Re­demp­to­ris-Mater­semi­narie in Nieuwe Niedorp, die uit ver­schil­lende lan­den afkoms­tig zijn. Na een gron­dige taalstudie beginnen zij hun theo­lo­gische oplei­ding. Vijf­tien van hen zijn al pries­ter gewijd en zijn in het bisdom als pries­ter werk­zaam of zijn uitgeleend aan twee andere Neder­landse bis­dom­men.