CSLK Studiedag - Europa, méér dan een economische eenheid

Vrijdag 29 mei van 13.00 tot 17.00 uur in Vogelenzang

gepubliceerd: maandag, 25 mei 2015

CSLK Studiedag 29 mei 2015 - Europa, méér dan een economische eenheidHet Centrum voor de Sociale Leer van de Kerk (CSLK) wil tij­dens alweer de achtste studie­mid­dag op vrij­dag 29 mei aan­dacht beste­den aan de grond­slag van de Europese Unie, haar joodse-, christe­lijke- en humanis­tische bronnen.

Inge­gaan wordt op de ideeën van de grond­leg­ger van de Europese Unie, Robert Schuman. Zijn idee voor de vor­ming van de Europese Gemeen­schap voor Kolen en Staal was primair bedoeld om de vrede in Europa te besten­digen ten gunste van de herop­bouw van Europa. De hui­dige Europese Unie lijkt echter georiënteerd te zijn op econo­mische belangen. Tijd voor een ‘re-ideolo­gise­ring’ van het Europa-debat. Waartoe dient Europa nu de ver­zoe­ning een feit is gewor­den, de weder­opbouw geslaagd is en het godde­loze communisme ver­slagen?

Belicht wordt de rol van de verenigde bis­schop­pen­con­fe­ren­ties van de lan­den die lid zijn van de Europese Unie. Doel­stelling en de actuali­teit in pas­to­rale vraag­stukken die de Europese Unie aan­gaan komen aan de orde. De actuele ontwik­kelingen in Oost-Europa wor­den bezien vanuit de Sociale Leer. Heeft religie en natio­nale gezind­heid, beide des­tijds onderdrukt, in de post-communis­tische samen­leving geleidt tot een poli­tiek-reli­gi­eus-natio­naal fun­dament en daar­mee als alterna­tief voor de westerse samen­leving die zich kenmerkt door een maak­baar­heids­vi­sie?

Pro­gram­ma

13.00 uur
Ontvangst en registratie
13.30 uur