Kerken tekenen verklaring veilige kerk

gepubliceerd: zaterdag, 13 december 2014

Meer dan twin­tig kerken hebben woens­dag 10 de­cem­ber in Zeist een ver­kla­ring getekend waarin ze uit­spre­ken zich sterk te blijven maken voor een veilige leef- en werk­om­ge­ving binnen de kerk, het kerk­ge­noot­schap en de daarbij aan­ge­slo­ten ge­meen­ten en pa­ro­chies. Namens de R.K.-Kerk tekende mgr. Van den Hende, bis­schop van Rotter­dam, en referent voor de oecumene.

De onder­te­kening ging gepaard met een korte li­tur­gie en een on­der­lin­ge be­zin­ning. De tekst is onder­te­kend door de volgende kerken en aan­ge­slo­ten in­stel­lingen:

Algemene Doops­ge­zinde Sociëteit; Angli­caanse Kerk in Neder­land; Basis­be­we­ging van Kritische Groepen en Ge­meen­ten in Neder­land; Bond van Vrije Evan­ge­lische Ge­meen­ten in Neder­land; Chris­te­lijke Ge­re­for­meer­de Kerken; Evan­ge­lische Broe­der­ge­meen­te; Ge­re­for­meer­de Ge­meen­ten; Ge­re­for­meer­de Kerken (vrijgemaakt); Hersteld Hervormde Kerk; Kerk van de Nazarener; Kerk­ge­noot­schap der Zevende­dags Adventisten; Koptisch-Orthodoxe Kerk in Neder­land; Leger des Heils; Molukse Evan­ge­lische Kerk; Neder­lands-Ge­re­for­meer­de Kerken; Orthodoxe Kerk in Neder­land; Oud-Katho­lie­ke Kerk van Neder­land; Pro­tes­tantse Kerk in Neder­land; Rafaël Neder­land; Reli­gi­eus Genoot­schap der Vrien­den; Remonstrantse Broe­der­schap; Rooms-Katho­lie­ke Kerk in Neder­land; Syrisch-Orthodoxe Kerk in Neder­land; Verenigde Pinkster­ge­meen­ten; Voort­ge­zette Ge­re­for­meer­de Kerken in Neder­land; Vrij­zin­nigen Neder­land.

Op 10 de­cem­ber 2014 onder­te­kende tekst

Amersfoort/Zeist

De kerk: een veilige plek

Machts­mis­bruik komt in alle sectoren van de samen­le­ving voor, binnen ge­zin­nen en in werk­si­tua­ties, in jeugd- en in ouderen­zorg, bij het onder­wijs en in het vereni­gingsleven. Ook op ker­ke­lijk erf doet het zich voor. Met name door kwesties rond seksueel mis­bruik waren kerken en ker­ke­lijke in­stel­lingen de laatste jaren gere­geld in het nieuws. Men zou ver­wach­ten dat zij voor ie­der­een veilige plekken zijn. Dat bleek te vaak niet het geval te zijn. Intussen hebben ver­schil­lende kerken hun verant­woor­de­lijk­heid geno­men: slacht­of­fers en daders kregen be­ge­lei­ding; er wer­den protocollen en meld­pun­ten ingericht; pro­ce­dures en processen zijn in gang gezet; er is beleid ont­wik­keld rond voorlich­ting en preventie, hulp­ver­le­ning, erken­ning en genoegdoe­ning.

De Raad van Kerken in Neder­land meent dat het goed is dat beleid te verankeren, en het draag­vlak ervan te verbre­den, door een intentie­ver­kla­ring op te stellen over de kerk als veilige plek. Deze ver­kla­ring werd door alle lid kerken van de Raad en door enkele andere kerken onder­te­kend. Ze luidt:

De kerk hoort een veilige plek te zijn.

Ge­za­men­lijke ver­kla­ring van kerken in Neder­land

Kerken horen een plek te zijn waar mensen zich veilig kunnen voelen en waar ze veilig zijn: jong en oud, gemeen­te­le­den/pa­ro­chi­anen en bezoekers, vrij­wil­li­gers en beroeps­krachten.

Wij, chris­te­lijke kerken in Neder­land, erkennen dat die vei­lig­heid ook in onze kringen in het geding was en is, dat ze voort­du­rende aan­dacht en preventie vraagt. De kerken nemen de nodige maat­regelen.

We veroor­de­len alle vormen van grens­over­schrij­dend gedrag, waarbij in pas­to­rale of andere relaties mis­bruik wordt gemaakt van macht. Met name denken we aan seksueel mis­bruik en geweld, dat kwets­ba­re, veelal jonge mensen voor het leven kan tekenen. Dit onrecht tegen de mede­mens noemen wij zonde: het is kwaad in Gods ogen.

We weten ons ertoe ge­roe­pen in eigen kring derge­lijk mis­bruik tegen te gaan. Waar we het tegen­ko­men in pas­to­rale relaties nemen we passende maat­regelen. De slacht­of­fers ervan zeggen we onze be­trok­ken­heid toe.

We achten het, ook jegens hen, onze plicht er alles aan te doen dat de kerk wer­ke­lijk voor ieder een veilige plek is.