Kerkbalans: 40 jaar succesvol interkerkelijk samenwerken

gepubliceerd: maandag, 6 januari 2014

‘In al die veer­tig jaar dat we met ver­schil­lende kerken jaar­lijks de actie Kerk­ba­lans uit­voeren, is er eigen­lijk nooit één wanklank geweest’, zegt econoom Emile Duijsens die namens de Rooms-Katho­lie­ke Kerk voor­zit­ter van de com­mis­sie Kerk­ba­lans is. Kerk­ba­lans is al veer­tig jaar dé formule waar­mee vijf ver­schil­lende kerk­ge­noot­schappen hun kerk­le­den jaar­lijks vragen om een finan­ciële bijdrage. Met het startschot voor het 41e campagne­jaar op 9 januari aanstaande blikken de kerken in dank­baar­heid terug.

Samen­wer­king tussen vijf kerk­ge­noot­schappen

Kerk­ba­lans is het re­sul­taat van een vrucht­ba­re samen­wer­king tussen de Rooms- Katho­lie­ke Kerk, de Pro­tes­tante Kerk in Neder­land, de Oud-Katho­lie­ke Kerk, de Algemene Doops­ge­zinde Sociëteit en de Remonstrantse Broe­der­schap. De actie kende sinds het begin in 1974 jarenlang een stijgende lijn. De ge­za­men­lijke aanpak en daar­mee het efficiënt delen van de kosten voor de campagne, heeft goede re­sul­taten opgeleverd.

Actie Kerkbalans 2014Nog steeds is de actie succes­vol, al merkt de com­mis­sie de laatste jaren dat de opbrengsten beginnen terug te lopen. Voor 2012 kwam dat neer op een ver­min­de­ring van gemiddeld zo’n 2,8 procent. Deels wordt dit op­ge­van­gen doordat ook de uitgaven van de deel­ne­mende kerken gemiddeld teruglopen. Dit compenseert elkaar echter niet helemaal en daarom doen de deel­ne­mende kerken van actie Kerk­ba­lans ook dit jaar weer een dringend beroep op hun kerk­le­den om gul te geven.

‘Uw gave draagt er onder meer aan bij dat het pas­to­rale werk doorgang kan vin­den, dat meer kerk­ge­bouwen in stand kunnen wor­den gehou­den en uit­ein­delijk dat de chris­te­lijke cultuur, normen en waar­den hun plek hou­den in de Neder­landse maat­schap­pij’, zegt predi­kante Leonie Bos tegen de kerk­le­den. Bos maakt namens de Pro­tes­tantse Kerk in Neder­land deel uit van de com­mis­sie Actie Kerk­ba­lans.

Dankzij vrij­wil­li­gers

Het geld van Actie Kerk­ba­lans komt niet in een ge­za­men­lijke pot. Elke gever geeft voor zijn eigen kerk­ge­noot­schap. Het geld komt geheel ten goede aan de eigen pa­ro­chie waar het gebruikt wordt voor betaling van het pas­to­raat, on­der­houd van het kerk­ge­bouw en andere voor­ko­mende kosten.

Het blijvende succes van de actie Kerk­ba­lans komt ook voort uit het feit dat plaat­se­lijke vrij­wil­li­gers op pad gaan om mensen te motiveren om te geven. Daar is de com­mis­sie ont­zet­tend dank­baar voor. ‘Zonder de locale vrij­wil­li­gers had Kerk­ba­lans in die veer­tig jaar nooit het succes op kunnen leveren waar we nu met elkaar op terug­kij­ken. We hopen ook dit jaar weer op hun optimale inzet’, aldus voor­zit­ter Duijsens.