Beelden van hun sokkel getild

Restauratie Kathedrale Basiliek Sint Bavo Haarlem

gepubliceerd: dinsdag, 18 juni 2013

De beel­den­groep op de  gevel van het hoog­koor aan de zijde Leidse­vaart verkeren in slechte staat. Vandaag zijn de drie beel­den, Jezus, Mozes en Henoch, los gezaagd en naar bene­den getakeld. Hier­voor werd Neerlands grootste mobiele torenkraan ingeschakeld die met 10 ton hijs­ver­mo­gen de klus een­vou­dig klaarde.

Res­tau­ra­tie

In het kader van de grootscheepse res­tau­ra­tie van deze immense kerk is nu het Hoog­koor aan de beurt en wor­den zowel binnen als buiten de nodige werk­zaam­he­den verricht.

Deze drie sculpturen sieren de achter­kant van de kerk, precies boven het bis­schop­pe­lijk altaar dat binnen op die plek is gepositio­neerd. De sculpturen hebben de tand des tijds niet goed weten te doorstaan. De Franse Euville-steen waaruit ze in de jaren voor 1898 door het atelier van beel­hou­wer Cuypers te Roermond zijn gehouwen, kan min­der goed tegen het Hollandse klimaat dan des­tijds werd verwacht.

Drie nieuwe beel­den, exacte kopieën van de ori­gi­nelen komen op hun plaats terug. De Christusfiguur zal zelfs in oor­spron­ke­lijke luister wor­den gesierd – met gou­den bekle­ding – zoals hij bedoeld is.

Meer in­for­ma­tie

(foto’s: Stephan van Rijt)