Drieluik van Erik Zwezerijnen voor De Tiltenberg

Bisschoppen de Korte en Schilder te gast in Vogelenzang

7 oktober 2008

De eerste Willibrordlezing van het nieuwe studiejaar in De Tiltenberg werd maandagavond gehouden door mgr. G. de Korte. De nieuwe bisschop van Groningen hield een lezing over de brochure van de Dominicanen over Kerk en ambt. Drie seminaristen ontvingen de “admissio”, de officiële aanvaarding als priesterkandidaat. Aan het einde van de avond onthulde mgr. dr. J. M. Punt voor de ongeveer zeventig aanwezigen een drieluik van de hand van Erik Zwezerijnen, beeldend kunstenaar en vader van een van de seminaristen.

Erik Gerardus Nicolaas Zwezerijnen (* 1958) koos op veertigjarige leeftijd voor de beeldende kunst: schilderijen, abstract en later ook meer figuratief. Werk van hem was reeds te zien in Birmingham (Royal British Society of Artists), in Italië (Brentonico en Pergola), in Sarajevo, Hamburg, Bastenaken en in Los Angeles in de Infusion Gallery. Hij is winnaar van de Award International Art Competition Gallery Kirkland, Washington, USA 2006. Het drieluik dat hij aan de Tiltenberg geschonken heeft kenmerkt zich door de prachtige kleuren en de religieuze thematiek met de lijdende Christus in het midden en verschillende verwijzingen naar het priesterschap en de roeping daartoe.

Voor de lezing van mgr. De Korte was veel belangstelling. Het was het eerste bezoek van mgr. De Korte als bisschop van Groningen-Leeuwarden en tevens een gelegenheid voor hem om de vier seminaristen van zijn bisdom die op de Tiltenberg studeren te bezoeken. Tevens verleende hij de admissio aan Sander Zwezerijnen. Mgr. J. Punt aanvaardde Elroy Kaak en Karel Donders als kandidaten.

Op de Willibrordavond was ook mgr. C. Schilder aanwezig, Westfriese missiebisschop in het bisdom Ngong in Kenia, een dag nadat hij zijn veertigjarig priesterschap had gevierd in Westwoud. Mgr. Schilder vertelde over zijn werk als Bisschop en boer (hij heeft 32 koeien!) en ontving de opbrengst van een collecte die diezelfde avond bij de Eucharistieviering was gehouden.

Persdienst Bisdom Haarlem / Wim Peeters Print artikel

Voor het laatst gewijzigd: